Úvod > bydlení > Dobré zprávy pro nábytkáře

Dobré zprávy pro nábytkáře

Rubrika: Souvislosti    Vyšlo:
Autor:    Foto KIKA, EUROPA MÖBEL a KUCHYNĚ HANÁK
Dobré zprávy pro nábytkáře

Očekávání (dobré zprávy pro nábytkáře)
Roční přírůstek mnoha tisíc bytů je dobrou zprávou pro obchodníky s nábytkem. Každý prázdný prostor je pro člověka výzvou. Mělo by být zřejmé, že po obdržení klíčů od vlastního bytu ho jeho šťastní majitelé budou účelně a i snově zaplňovat. Také prostor pro svoji fantazii mají daleko větší – zejména v rodinných domech je obytná a užitková plocha neustále větší. Marketingoví guru nábytkářských firem tedy mají všechny důvody vidět  český trh s nábytkem perspektivně. I když s tou perspektivou musíme opatrně. Kupříkladu IKEA byla na česko-slovenském trhu ztrátová dlouhých devět let. Jen těžko si lze představit českého výrobce nebo distributora, který by v takové situaci směle plánoval otevírání dalších obchodních jednotek s vizí, že jednou se to musí zlomit. Z dlouhodobé perspektivy byl český nábytkářský průmysl velmi perspektivní investicí a přesto se sesypal takřka přes noc. Také proto má dnes český zákazník možnost nakupovat v pěti soupeřících obchodních řetězcích s nadprůměrnou prodejní plochou a to, v lepším případě, i kvalitní české výrobky. Kromě toho je tu dobře fungující síť speciálních prodejen. K tradiční KORYNĚ, přibyly studia HANÁK a SYKORA, k úložnému nábytku WOODFACE a INDECO, k ložnicovému nábytku Centrum zdravého spánku.

S vizí dlouhodobé perspektivy, současní hráči relativně v klidu v loňském roce přijali na palubu dalšího konkurenta - rakouskou KIKU. Dokonce s vlídnou poznámkou, že na českém trhu je místa pro konkurenci ještě dost. Samozřejmě že v odlišném profilu – marketingový manažer EUROPA MÖBEL vidí prostor zejména v luxusním nábytku. Zatím co  Ingvar Kamprad (IKEA) cítí, že IKEA musí v Česku snižovat ceny protože „stále nejsou na takové úrovni, která by vyhovovala většině lidí“. Vedle toho slibuje i rozšířit nabídku o nějaký speciální sortiment s levnější cenou. Zřejmě jako náplast dotčeným Slovákům kteří zjistili, že dětské postele Gutvig (cena 6000 Sk) prodává IKEA o pár kilometrů dál - ve Vídni - za polovinu  (100 EU). V rozhovoru se slovenskými novináři to pan Kamprad, který tuto skutečnost nejen potvrdil, ale dokonce označil jako „půvabnou“, evidentně podcenil. Švéd, jehož myšlení je produktem přirozeného sociálního kapitalizmu asi nepochopil, že cenovou diskriminaci Slováků nelze označit jako půvabný paradox tržní ekonomiky, protože z nich dělá hlupáky.  To rakouská KIKA zatím sází na široký sortiment a sociální cítění. Jejím hlavním tahem je výborný a bezkonkurenčně levný guláš. Vtipní Češi na Internetových stránkách hodnotí jako povedený guláš i současný zákaznický servis KIKY. Ta si je ale svoji misí v Česku jista, protože má v úmyslu naučit Čechy kvalitně bydlet a časem jim prodat dražší zboží.

Praktická zkušenost
My Češi jsme si bezesporu velkoprodejny nábytku oblíbili. Ostatně proč ne, potravinové řetězce dokonce i prosperují. Líbí se nám jak seversky střídmá a nejen stylově čistá IKEA, tak účelově omšelý EUROPA MÖBEL s červeně přeškrtnutými cenovkami prakticky po celý rok. Na naši náklonnosti nic nezmění ani zjištěný fakt, že „král je nahý,“  a přes svoje rozlehlé plochy, v nabídce prakticky shodný. Tytéž komody, tytéž postele, tytéž botníky , tytéž doplňky  a nezřídka - tytéž akce a slevy. Někdy to působí jako illusion déja vu (dojem dříve viděného). Pro klid těch, které to polekalo: Netrpíte duševní poruchou, on ten nábytek, ve valné míře, shodný je. Není divu, že čtvrtina českých zákaznic trávících ve svém oblíbeném nákupním centru v průměru více než 2 hodiny spolu s polovinou, která se zde zdrží po dobu 1-2 hodin, ztratí pojem o tom, ve které prodejně se vlastně nachází. Dobrý nápad konkurence je obvykle rychle napodoben. IKEA , KIKA o SCONTO kladou důraz na prodej bytových doplňků, který je nabízen až na třetině prodejní plochy, takže nikdo nemusí odejít úplně s prázdnou. Ve skutečnosti ale, na rozdíl od svých potravinových příbuzných, nábytkářské řetězce v Česku realizují  stále zhruba 17% oborových tržeb. Tedy většina nábytku  u nás se vyrobí a prodá mimo tuto síť  „Spojených velkoprodejen,“ stejně jako kdekoliv jinde na světe. Že to tak nevypadá? To je ale jen otázka reklamy a reklamních fondů, což je zase jiné téma.

Pokračování zítra - polský nábytek, fenomén (nejen) českého trhu

 




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Koupelny ERBES - rekonstrukce koupelen
Rekonstrukce koupelen a bytových jader. Grafický návrh ZDARMA, kompletní servis, garantovaná kvalita a příznivé ceny! Nová koupelna za několik dní.



reklama