Úvod > bydlení > Začarovaný kruh českého zákazníka

Začarovaný kruh českého zákazníka

Rubrika: Interier    Vyšlo:
Autor:    foto archiv
Začarovaný kruh českého zákazníka

Chodíme do  obchodů s nábytkem a nalézáme tam ve většině případů to, co jsme ochotni zaplatit.  Většina z nás tam tráví více než půl hodiny, spíše hodinu i déle. Než nábytek doopravdy koupíme, navštívíme více prodejen a místo nákupu až čtyřikrát. Volíme tedy s rozmyslem a pečlivě. Jeví se to tak.

V zákaznických průzkumech a anketách se přikláníme spíše k modernímu a účelnému zařízení (75%), než k levnému (15%), nebo naopak luxusnímu (10%) nábytku, rozhodně bychom si přáli spát zdravě (91%), nejlépe na dřevěné posteli (84%). Dá se říci, že víme, jak bydlet a v anketách se jako informovaní zákazníci dokážeme prezentovat. Má to ale háček. Naše představy o cenách moderního a zdravého životního stylu se v průměru pohybují na polovině jeho skutečné hodnoty. Dobře to zrcadlí naše pravidelné ankety s návštěvníky nábytkářských veletrhů: Odpovědi levný, kvalitní, moderní, zdravý, masivní (nábytek) se vyskytují v hojném počtu a zdá se, že si na kvalitní nábytek potrpíme.

V otázce „Jakou máte představu o investici?“ už tak jednoznační nejsme. Relativně často uvádíme částky, které jsou na samotné hranici pořizovacího minima. Kvalitní, masivní a zdravé postele do 20 000 korun prostě nelze ani  vyrobit, natož  prodávat. Cena kompletu začíná na dvojnásobku. To není dobrá zpráva. Lidé neradi chodí do obchodu, kde je ceny naplňují hlubokým pesimismem. Zvláště v době úspěšných diskontů, kde si člověk i s několika tisícovkami připadá  jako pán. 

Zákaznické ankety jsou ošidné. Uváděným příkladem bývá průzkum spotřeby zubních past. Otázka  „kolikrát denně si čistíte zuby?“ není jen „záludnou“ otázkou. Je především sociálně  osvětovou informací. Dotázanou babičku informuje, že očekávaným standardem v čistění zubů je určitá pravidelnost a dokonce s vyšší frekvencí než jednou denně.  A ona tomu hezkému mládenci, který se ptá,  určitě neřekne, že si je čistí, jenom když jde k zubaři. Výsledky takových anket mohou být tristní – kilometry nevymačkané zubní pasty čekají ve vitrínách prodejen na své uvědomělé zákazníky.
Kvalitní nábytek by čekal také. Kdyby tam byl. Objednávají ho totiž jen hazardéři. A tak chodíme do  obchodů s nábytkem a nalézáme tam ve většině případů to, co jsme ochotni zaplatit. Že ta věta už tu jednou byla? O tom to je – běžná česká zákaznice kupující nábytek se pohybuje v začarovaném kruhu. Samozřejmě, že zákazník, který má o kvalitní nábytek skutečně zájem, si k němu cestu najde.Jen na portálu
www.interier.com  je přes tři tisíce adres prodejců nábytku. Dá se tedy vybrat.

To, že nejsme příliš vybíraví, má svoje příčiny:
     Nemáme tu správnou mapu. Ve skutečnosti má každý člověk určitý životní scénář,  a do něj  patří i osobní nebo rodinné nákupní zvyklosti. Mapujeme nabídky a ukládáme je do podvědomí a v hlavě nám vzniká nákupní stereotyp, obraz o akceptované výši investice. Pro představu o cenách nábytku nemusíme chodit daleko. Čerstvé informace nalézáme několikrát měsíčně v poštovní schránce – a ještě v akcích, slevách, po cenových „pádech“ a ve výprodejích. Naše „vnitřní informace“ potom ale nejsou obrazem skutečných cen. Zrcadlí jen cenový průměr podprůměru.

      Před nedávnem se návštěvníci veletrhu Terrinvest měli možnost seznámit s exponátem, jehož cena zvedla od stolu novináře a  byla soustem pro řadu českých médii – s královskou postelí jejíž cena přesahovala milion korun. Co na ni bylo „tak zvláštního?“ Všichni se shodli v tom, že vlastně nic až tak mimořádného, žádné zlato, žádné drahokamy – byla vybavena třívrstvou matrací výhradně z přírodních materiálů a rám byl z hruškového dřeva. V zemi původu exponátu - ve Švédsku, má postel této značky 4% uživatelů a 77% by ji chtělo také. Naši nábytkáři vyrábí podobně řešené postele. Samozřejmě v cenách, které  jsou oproti exponátu, civilní, nekrálovské. Co bohužel neumí - vyprávět příběhy. Úspěch té postele je nejen v tom, že je královská, ale do detailu pohádková. Voní dřevem, závěs kolem ní je chráněný vzor, váha matrace je úctyhodná a cena – no prostě sen, který vytváří dobrý příběh. A pohádkové příběhy nás vždycky vezmou, co si budeme povídat.

     Na nákup „snů“ jsou zahraniční nábytkáři opravdu dobře připraveni.  Ostatně, to není problém čistě „nábytkový“. I v jiných kamenných prodejnách obchodníci už vědí, že Češi nakupují v mnohých případech dvoufázově. Navštíví prodejnu, vyslechnou příběh, zachytí trendy, nechají si poradit. Vlastní nákup potom uskutečňují někde, kde mají „to samé“ - mnohem levněji.  Peněz  přece není nikdy nazbyt .  Takový nákup v případě bytového zařízení ale není problematický jen co do kvality. Prostor, který obýváme, byl odjakživa také příležitostí k našemu sebevyjádření. Zobrazuje rozmanitost lidských představ a potřeb. Tendence globální nabídky unifikovat výrobu do několika vzorů vytváří řadu „stejných domácností“ na celém světě. McDonald´s syndrom v oblasti bytové kultury je příznak, který individualistickým Čechům na životní spokojenosti asi moc nepřidá.




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Koupelny ERBES - rekonstrukce koupelen
Rekonstrukce koupelen a bytových jader. Grafický návrh ZDARMA, kompletní servis, garantovaná kvalita a příznivé ceny! Nová koupelna za několik dní.



reklama