Úvod > bydlení > Úskalí nákupu potravin

Úskalí nákupu potravin

Rubrika: Souvislosti    Vyšlo:
Autor:    Foto: SXC, Vikimedia.org
Úskalí nákupu potravin

Určitě jste už někdy, ať už omylem či cíleně, navštívili některý ze supermarketů (které u nás v posledních 20 letech rostly jak houby po dešti) právě ve chvíli, kdy se tam konala nějaká „super akce“. Lidé v takovém období berou obchody útokem a ani si neuvědomují, že co je levné, nemusí být nutně zároveň dobré. To se může týkat buďto chuti, nebo (především) zdravotní (ne)závadnosti, případně kombinace obou.
 
Co tě nezabije, to tě posílí, říká staré přísloví. Do dnešní doby se ale moc nehodí. Nákup potravin totiž poslední dobou získal status velice ošemetné záležitosti. Hlavně z důvodu, že je velmi těžké najít správný poměr mezi cenou a kvalitou. Respektive, mnozí z nás ani kvalitu, kterou hledají, v nákupních řetězcích najít nemohou, což je smutná realita.

 

 

Česká obchodní inspekce a občanské Sdružení pro obranu spotřebitelů proti jednání řetězců občas zakročí, pokud něco není v normě. Mají v zádech poměrně slušnou legislativní základnu, jako je Zákon o ochraně spotřebitele nebo občanský zákoník. Problémem je, že čeští spotřebitelé si spoustu věcí, jež nejsou v normě nebo se procházejí na hraně zákona a morálky, nechají líbit.
 
Funguje to jako příslovečné ohřívání žáby. My Češi jsme si zkrátka rychle zvykli na nekvalitní výrobky. A pak se divíme, když inspekce při svých zátazích pravidelně nachází plesnivé sýry, másla, která ve skutečnosti nejsou ani margaríny a chlazené či mražené výrobky s přelepovaným datem spotřeby.

 

 

Nebývá to většinou záležitost konkrétní značky supermarketu nebo dokonce managementu konkrétního obchodu. Jde o systémový problém, jenž je realizován bez ohledu na řetězec. Problém je, že lidé jim to „žerou“, a to i doslova. Proto řetězce svou politiku šetření nákladů za jakoukoliv cenu uplatňují ve velkém a ani se to v podstatě nesnaží skrývat. Vědí totiž, že ztráta důvěry u většiny potenciálních zákazníků nehrozí (ti si pak dají pozor maximálně na konkrétní druh výrobku, o němž slyšeli nějakou „špatnou zprávu“, a to ještě po omezený čas). Většina potenciálních zákazníků se dnes orientuje podle akčních letáků a slev. Bohužel.

 

 

Pak se také třeba stává, že v supermarketu je plno ve chvíli, kdy je zde inzerováno máslo za dvacet nebo kuře za čtyřicet. Můžeme vás ubezpečit, že takové máslo se zaprvé většinou jako máslo jenom tváří (někdy ani to ne) a kuře bude téměř stoprocentně „vyhnané prášky“. Reálná hodnota pravého másla a zdravého kuřecího masa je úplně někde jinde. A co teprve ovoce a zelenina – je skvělé nakupovat papriku kilo za 20 Kč, ale jaký to má smysl, když je každý druhý kousek nahnilý nebo plesnivý? Problém spočívá v tom, že většina lidí dnes ani netuší, kde kvalitní výrobky koupit – situace je totiž všude až příliš podobná.

 

 

Velkovýrobci mnohdy prodávají své produkty za cenu pod jejich reálnou hodnotou, protože si zkrátka mohou po určitou dobu dovolit snižovat náklady až na úplné dno a stále se jim vyplatí vyrábět. Tímto krokem spolehlivě zlikvidují malé producenty, kteří proto, aby se udrželi na trhu, musí náklady snižovat také, ale dlouhodobě nemají ztráty z čeho krýt. A to ani nehovoříme o podmínkách, které řetězce na své dodavatele kladou, aby vůbec jejich zboží vystavili do regálů.

 

 

Traduje se, že němečtí zákazníci disponují v oblasti kvality nižší hranicí tolerance, než ti čeští. Proto lze u našich západních sousedů podle různých nezávislých analýz pořídit nepoměrně kvalitnější zboží. Pokud budeme na nízkou kvalitu zboží v našich supermarketech reagovat tím, že takové zboží budeme nakupovat ve velkém, plesnivé neplesnivé, potlučené nepotlučené, situace se nikdy nezmění.




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Koupelny ERBES - rekonstrukce koupelen
Rekonstrukce koupelen a bytových jader. Grafický návrh ZDARMA, kompletní servis, garantovaná kvalita a příznivé ceny! Nová koupelna za několik dní.



reklama