Úvod > bydlení > Jak na zdravé sezení

Jak na zdravé sezení

Rubrika: Interier    Vyšlo:
Autor:    foto: Nábytek Amadeus
Jak na zdravé sezení

Také vás trápí bolesti páteře a už jste doslova na vlastní kůži poznali, co to je ztuhlé zádové svalstvo, vyhřezlé ploténky či strnulý pocit v šíji? Zkuste se podívat, na jaké židli sedíte a možná přijdete na kloub všem vašim obtížím.  
 
Na problémy se zády si pravidelně stěžuje téměř každý druhý člověk. Jednou z hlavních příčin těchto potíží je nesprávné sezení, které pramení ze špatných návyků a ty z nevhodně zvolené židle. Pokud se tedy i nadále budeme nad stolem hrbit a všelijak kroutit, je dost pravděpodobné, že si přivodíme nejenom nepříjemné zdravotní následky na celý život ale také zdravotní zákroky, které rozhodně nepatří k těm ,,příjemnějším“.

 

 

Aktivní sezení…
…přesněji řečeno se jedná o tzv. dynamické sezení, které představuje jednu z možností, jak potíže se zády eliminovat a co lépe, zcela jim předejít. Pod tímto označením se neskrývá nic jiného než vhodné zdravé sezení na židli, jež díky své konstrukci umožňuje přirozeně měnit polohu těla. Ve výsledku zůstává páteř přirozeně narovnaná a zádové svaly se zatěžují rovnoměrně, takže nedochází k jednostrannému vychýlení.

 

 

 

Vhodná židle = prevence potíží se zády
Vysvětlili jsme důvody problémů se zády a naznačili styl, jakým by se vaše budoucí sezení mělo ubírat. Ještě před tím je třeba vybrat vhodnou židli. I když to tak na první pohled nevypadá, rozhodně to není jednoduché. Při hledání správného posezení je totiž třeba se držet následujících tipů:
 
1. Pohodlný sedák
Dbejte na to, aby byl anatomicky tvarovaný, ani příliš měkký, ale ani tvrdý. Nesmí tlačit na končetiny, protože tím zamezuje průtoku krve a dochází ke vzniku křečových žil. Měl by být výškově nastavitelný, aby bylo možné upravit sedací plochu k vaší výšce. Pamatujte, že na židli je třeba sedět tak, aby se chodidla dotýkala celou plochou země v přirozeném úhlu. Sedák by vás měl rovněž usadit plynule a měkce, bez nepříjemného tvrdého nárazu, což zajistí systém umístěný pod sedákem.
 
2. Nastavitelné područky

Neboli podpěrky rukou odlehčují krční páteři a brání vzniku tzv. kulatých zad. Měly by mít nastavitelnou výšku, která umožní správný úhel pro pohodlný odpočinek i práci.
 
3. Anatomické opěradlo
Vzhledem k dlouhodobému sezení rozhodně sáhněte po židli s anatomickým opěradlem. To by mělo být výškově nastavitelné a dostatečně veliké, aby poskytlo oporu celým zádům. Důležitým faktorem je bederní opěrka, která by měla nabízet možnost nastavení podle tvaru zad, čímž poskytnete vaší páteři přirozenou a zdravou oporu. Pamatujte, že bez bederní opěrky může snadno dojít k deformaci páteře, takže i z jinak pohodlné židle vás záda budou stejně bolet. Pokud chcete mít opravdu dokonalou a pohodlnou židli, neměla by vám na ní chybět hlavová opěrka, která je oporou krční páteře a šíje.
 
4. Bezpečná základna židle
Stabilní variantu zaručují pětiramenné kříže. Pohyb židle umožňují kolečka, která nesmí drhnout. Měla by být nejenom dostatečně velká, ale také z kvalitního materiálu, který udrží celou váhu. Židle by se samozřejmě měla otáčet.
 
5. Příjemné posezení
Při výběru židle věnujte pozornost také typu látky, kterou jsou potaženy jednotlivé části židle. Měla by být prodyšná, příjemná na dotek, ale také snadno čistitelná a odolná proti jakémukoli poškození.



reklama