Úvod > bydlení > Keramika – to nejsou jen džbánečky a hrnečky, říká designer Roman Šedina

Keramika – to nejsou jen džbánečky a hrnečky, říká designer Roman Šedina

Rubrika: Design    Vyšlo:
Autor:    Google+  Foto: archiv MgA Romana Šediny
Keramika – to nejsou jen džbánečky a hrnečky, říká designer Roman Šedina

Tenhle „kluk z porcelánu“ v tom na rozdíl od filmových „porcelánek“ umí chodit. Jeho porcelánové práce už překročily hranice Čech a úspěšně dobývají Evropu. Roman Šedina jde dál. Chce odkrýt třetí rozměr této hmoty…

 
1                                                                                       2

 

Zdá se mi, že ve vaší tvorbě hlavě převládají věci spojené s vybavením kuchyní. Je to kvůli materiálu, se kterým nejčastěji pracujete nebo vás tato oblast přitahuje nevyčerpatelnými možnostmi? A možná je to i jinak…    
 
Částečně máte pravdu. Je to s ohledem na materiál a také tím, že jsem studoval v Atelieru designu keramiky, kde jsem k němu měl víc než blízko. Jinak mě oblast kuchyní zas až tak nepřitahuje. Zajímá mě spíš konkrétní požadavek, který mě pak motivuje k co nejlepšímu řešení.

  
3                                                                               4

 

Sallone del Mobile Miláno. Zjistila jsem, že jste tam letos byl. A nikoliv jako pouhý návštěvník… Tak mě zajímá, co jste vystavoval, co vám to dalo, jak vůbec se lze takové akce zúčastnit z pozice vystavovatele, je to složité, či nikoli…
 
Sallone del Mobile je největší a nejprestižnější přehlídka designu na světě, kde designéři a výrobci prezentují to nejlepší ze své produkce a kreativity pro příští rok. Abyste se sem dostala, musíte mít zajímavé a originální věci, protože konkurence je v tomto oboru značná. Já jsem dostal nabídku od PROFILMEDIA (spoluorganizátor přehlídky KŘEHKÝ BY CZECH REP.) zde prezentovat svou konvici na čaj a kávu Neo. Projekt Křehký je představení nejlepší produkce skla a porcelánu jako českého designu ostatnímu světu.

 
5                                                                                            6

 

Ta konvice je dost zvláštní… dá se z ní vůbec něco nalít?
 
Smyslem celé věci  při navrhování bylo ukázat krásu a jednoduchost porcelánu, ale hlavně spojení tradičního pojetí nápojových konvic a designu. Konvice NEO vznikla ve spolupráci Karlovarského porcelánu a Design studia Thun, který mě oslovil a pozval k  realizaci. Nebylo ale vůbec jednoduché navrhnout konvici tak, aby plnila požadavky 21.století a přitom si zanechala výraz tzv. klasické konvice, kterou takto dokáže nakreslit i malé dítě. Tvar je zredukován jen na profil konvice z 19.st. s určitou tloušťkou. Tato plochá konvice má pak tu výhodu, že je možné jich používat  více ( káva, čaj zelený, černý,…) a tvar se vůbec nezmění a šetří nám místo. Dá se tedy říct, že jde o redesign s grafickým řešením. Jinak, konvici si můžete prohlédnout v galerii KUBISTA.  

 
7                                                                                   8

 

Proč jste si vlastně zvolil profesionální dráhu v oblasti designu?  
 
Jednak je to umělecká disciplína a umění mě vždycky fascinovalo. A navíc, od umělecké sféry se v podstatě liší tím, že jde o průmyslovou produkci, ve které vznikají výrobky, sloužící především lidem. Svým uživatelům mají zkvalitnit, zkultivovat a zjednodušit život. Proto jsou zde přítomna určitá omezení a mantinely, které je třeba vyřešit. To ve výtvarném umění není. A právě tohle mě na designu lákalo, řešení více či méně obvyklých situací.

 
9                                                                 10

 

Jako „společníka“ jste si vybral porcelán. Je v něm „co“ hledat? Přece jenom hrnečky a talířky nejsou právě výzva…
 
Nejde jen o porcelán, ale keramické materiály vůbec. Vezměte si keramiku do interiéru, např. Bermudy, což je elegantní umyvadlo komfortních rozměrů navržené tak, aby co nejlépe vyhovovalo současným požadavkům na funkci a pohodlí.Trojúhelníkový tvar vychází z potřeby intimity ve veřejných prostorech a využití umístění do rohu s cílem úspory prostoru. Charakteristický kompaktní tvar eliminuje usazování nečistot a využívá pokrokový systém uchycení přímo na zeď. Nebo interiérový keramický obklad s využitím matu a lesku na decentním dekoru designu. Je to více o grafickém designu, kde musíte cítit nejen barvy ale i prostor. A dbát na určitou nadčasovost, aby se keramický obklad příliš neokoukal. Ještě bych zmínil polohovací vázu na stůl 1-2-3, která má charakter industriálního objektu a kombinuje v sobě porcelán a hliník.

 
11                                                                           12

 

Vrátím se k té počáteční hmotě. Stojíte nad ní a uvažujete, co s ní? Nebo máte věci dopředu promyšlené?
 
Není to tak , že přijdu k hmotě a čekám co mě napadne. Úvahy, skicy, modely, debaty s výrobci, zkušenosti, ergonomie a mnoho dalších aspektů jsou přítomny při realizaci výrobku. Vznikne prototyp, který je nutné vyzkoušet a dotáhnout do finále. To může trvat několik měsíců i let. 

 
13                                                                                     14

 

Tvary vašich výrobků jsou hodně jednoduché, elegantní…
 
Je pravda, že v jednoduchosti je krása, ovšem na druhou stranu, to nemusí být pravda vždy. Na každém designu pracuji od začátku a nesnažím se vytvořit nějaký svůj rukopis. Každé zadání má svoje specifika a je tedy nutné  řešit to co nejjednodušeji. Je totiž mnohem zajímavější využít vhodně materiály a jejich vlastnosti než do designu vkládat složitosti.

 
15                                                                  16

 

White foot man: vedle designové myšlenky tohle dílko nepostrádá vtip…
 
Souprava pěti předmětů, které jsou redukcí mnoha existenčních pomůcek a doplňků používaných při bydlení. Jde o reakci na stále se měnící požadavky člověka 21.století s přihlédnutím k mladé generaci. Hlavní předností je stohovatelnost, snadná manipulace, variabilnost, tvarová čistota. Zároveň může vtipně doplnit interiér jako objekt a schová se tím i použité nádobí. 

 
17                                                               18

 

Dokázal jste toho hodně, na to kolik vám je. Označil byste některou ze svých dosavadních prací za stěžejní?
 
Každým dílem jsem se posunul o něco dál. Takže každé mé dílo je moje stěžejní. Ale přece jenom bych něco vypíchl, a to kolekci LIMITED.
 
…něčím omezené, velikostí? Tedy pro sběratele?
 
Ne, ne, jedná se o značku LIMITED, která je mým dílem a skrývá se pod ní produkce originálního, luxusního porcelánu. Je určen hlavně pro společnost, která chce své reprezentativní bydlení oživit  zajímavými předměty uměleckého rázu, ale i běžnými předměty, které ve spojení s porcelánem vytvářejí šokující dojem. O tom, ale až někdy příště. 
 
 
Pořád mám trošku pocit, že vymyslet něco takového, musí být dar od pánaboha, na to mu žádná škola nepomůže. Nebo se pletu?
 
S touhou něco vytvořit, aby to fungovalo a dobře sloužilo, se člověk musí narodit. To se prostě nedá naučit. Já mám to štěstí, že mě design pohltil, rád si s ním hraji a on se mnou. Prostřednictvím designu poznávám svět a tenhle fakt se snažím oplácet svými navrženými věcmi.
 
 
Design k užitku a design ke koukání. Co byste k tomu řekl?
 
Design ke koukání je také užitek. Můžeme si přece užít jeho reprezentativní charakter. Jako třeba doplněk interiéru, který nás reprezentuje mezi přáteli a našimi návštěvníky. Můžeme si domů pořídit lavičku z mramoru navrženou designérem a ta nám skvěle splní cíl uměleckého díla. Může to být jediný artefakt na světě, výjimečný originál. Design se už dostal tak daleko, že ve světě existují sběratelé designu. Pro mne osobně tak design převzal roli umění.

 

Kdo je MgA. Roman Šedina


Pochází z umělecké rodiny. Vystudoval design keramiky, na čas si odskočil na stáž do Bratislavy, kde objevil průmyslový design. Je natolik inovativní a nekonvenční, že je zván k účasti na výstavách prakticky po celém světě. Ve své práci hledá neustále nové cesty. Jeho jeho díla můžete vidět prodejních galeriích KUBISTA a FUTURISTA v Praze. Říká se, že: „Design musí šokovat nebo bavit. On šokuje. A KVALITNĚ!“

 

Fotografie v textu:

1 - Catering miska – výroba, navrženo pro Zátiší catering group.
2 - Obklad OBD - interiérový keramický obklad s využitím matu a lesku na decentním dekoru designu, tento obklad byl vybrán na realizaci interiéru nové budovy Campusu FUD- UJEP v Ústí nad Labem, materiál- slinutá ker.dlaždice.
3 - Neo - NEO spojuje tradici a prastaré řešení konvic se současným minimalistickým designem. Navrženo v rámci Konvicového symposia Thun studia Karlovarský porcelán a prezentováno na Gurman FOOD design, Design match a Křehký by Czech v Miláně.
4 - Černá police POL-ICE je ukázkou organického  tvarování plastů.
5 - Talíř deGourmand - navrženo pro Zátiší catering group.
6 - Tunning váza-  Inovativní design vázy  využívá originální spojení porcelánu a automobilové technologie. Kontrastem lesku a sametového povrchu vytváří dojem živoucího organismu.
7 - Váza 123- polohovací váza na stůl
8 - Hodiny pro Berlín - netradiční digitální hodiny do městské přírody
9 - Cooking table - stůl na vaření a přípravu pokrmů s výsuvnou horkovzdušnou troubou umístěnou v pohyblivém podnoží, navrženo pro ELEKTROLUX LABORATORY DESIGN.
10 - Air puff- relaxační sedáky do koupelny a terasu, jejichž předností je pohodlnost a snadná udržovatelnost čistoty pouhým osprchováním.
11 - Kořenky pro nevidomé FOX- se staly spolu s dalšími několika předměty vizí čím by si nevidomí a zrakově postižení lidé mohli zpříjemnit a zjednodušit život. Projekt zrealizovala teoretička a kurátorka designu Lenka Žišková a svým představením oslovil veřejnost v mnoha světových městech..
12 - FUF – schránky pro 4 živly přírody s využitím kontrastu lesku a sametového povrchu. Vyrobeno do projektu FUNERALDESIGN v rámci ART&INTERIOR v NG PRAHA.
13 - Koupelna OBD
14 - Ladybird - stůl na vaření a přípravu pokrmů na pohyblivém podnoží, které umožňuje výškově si nastavit pracovní plochu nebo využít  k japonské kultuře stolování, navrženo pro ELEKTROLUX LABORATORY DESIGN.
15 - Umývadlo Bermudy - je elegantní umývadlo komfortních rozměrů, aby co nejlépe vyhovovalo současným požadavkům na funkci a pohodlí.Trojúhelníkový tvar vychází z potřeby intimity ve veřejných prostorech a využití umístění do rohu s cílem úspory prostoru. Charakteristický kompaktní tvar eliminuje usazování nečistot a využívá pokrokový systém uchycení přímo na zeď. Navrženo ve spolupráci s Ideal Standard.
16 - Umývadlo Snow
17 - White foot man - souprava 5 předmětů, které jsou redukcí mnoha existenčních pomůcek a doplňků používaných v interiéru. Jde o reakci na stále se měnící požadavky člověka 21.století s přihlédnutím k mladé generaci. Hlavní předností je stohovatelnost, snadná manipulace, variabilnost, tvarová čistota.
18 - Yacht espresso - speciálně upravované kávové šálky pro barmany a  jejich jednoduší a elegantní manipulaci.



Najdete nás na Facebooku: Facebook




Koupelny ERBES - rekonstrukce koupelen
Rekonstrukce koupelen a bytových jader. Grafický návrh ZDARMA, kompletní servis, garantovaná kvalita a příznivé ceny! Nová koupelna za několik dní.



reklama