Úvod > bydlení > Eames by Vitra

Eames by Vitra

Rubrika: Design    Vyšlo:
Autor:    Google+  Foto: Vitra, Eames Office.com
Eames by Vitra

Abyste porozuměli designu, měli byste poznat život, myšlenky a styl různých designerů. My vám dnes nabízíme možnost nahlédnout do soukromého i profesního života Charlese a Ray Eamesových, kteří významným způsobem ovlivnili architekturu a design minulého století. Kromě jiného stáli u kolébky využití plastů v nábytkářství, které odstartovalo po druhé světové válce organický bruselský styl, vneslo do interiéru výraznou barevnost plastických hmot a odlehčilo nábytek dosud nevídaným způsobem.
 
Začátky Charlese Eamese jsou spojeny s finskými architekty otcem a synem Saarinenovými. U otce Eliela studoval na Cranbrook Academy v Michiganu, syn Eero, později též světový designér, byl jeho spolužák. Zde se Charles také sešel s Ray, svojí budoucí ženou, která se do Michiganu přestěhovala z New Yorku, kde se věnovala tvarování překližky a lamely pro sochařské účely. Na počátku jejich společné práce stále protéza z ohýbané překližky pro transport raněných námořníků a vojáků II. světové války, připomínající organickou plastiku.


Charles a Ray Eamesovi

 

Během II. světové války spolupracovali Charles a Eero na vývoji odlehčeného vybavení interiérů válečných lodí a letadel z ohýbané překližky. Odtud byl jenom krok k aplikaci tohoto materiálu v nábytkářství a ke vzniku židle z ohýbané překližky pro soutěž v organickém designu, vyhlášenou u příležitosti výstavy Home Furnishings v roce 1940 v New Yorku (židle „Lounge Chair“ s variantami a sestavovací kancelářský nábytek).
 
Na ohýbání dřeva navázalo tvarování nového materiálu – sklolaminátu, který otevřel celou řadu nových možností – trojrozměrné formování, výraznou barevnost, lehkost.
Výroba kompaktního výlisku se spojeným sedákem, opěrákem a područkami umožnila použití různých forem drátěného podnoží a splňovala tak nároky průmyslové produkce. Eamesovi však v experimentech pokračovali dál.


Organic Chair, 1940
Tvarovaná překližka, čalounění.
První židle tohoto druhu vyvinutá spolu s Eero Saarinenem pro soutěž MOMA „Organic Design in Home Furnishings“ v New Yorku a oceněná porotou v níž byl Alvar Aalto a Marcel Breuer.

 

Práce s drátěným podnožím vedla k vývoji drátěné židle kombinované s čalouněním.
Ve snaze dosáhnout optimálního pohodlí při sezení Eamesovi vytvořili otočné kancelářské židle/křesla na hliníkovém podnoží. To přivedlo návrhářskou dvojici k zaměření na hliník jako lehký, odolný a praktický materiál. Výsledkem byla elegantní kancelářská křesla, která se vyrábí a prodávají dodnes.
 
Propagátorem a prodejcem nábytku a produktů Eamesových se stal Herman Miller, později německý výrobce kancelářského nábytku Vitra ve Weilu nad Rýnem. Přístup Eamesových k designu ovlivnil zaměření a činnost této instituce. V pozoruhodném areálu Vitra design muzea a továrny Vitra (budova Franka Gehryho, Zahy Hadid, drobné stavby Evy Jiřičné,
Jeana Prouvé, geodetická kopule Buckminstera Fullera) – mekky moderního designu a architektury je Eamesovo muzeum s jeho kanceláří, prototypy nábytku a dalšími artefakty. Eamesova nadace pečuje též o Eamesův dům v Kalifornii.
 
Všestranné zaměření dvojice architektů vedle nábytku a architektury pokrývalo řadu dalších činností (nábytek pro děti, dětské hračky, stolový a úložný nábytek doplňující typy sedacího). Fascinace filmem a jeho možnostmi komunikace vyústila již v 50. letech v sérii naučných i propagačních filmů připomínajících systém laterny magiky. Ray se mimo jiné zabývala grafickým designem a otázkami barev a dezénu povrchových úprav interiérových a nábytkových artefaktů.


LCW/DCW židle, 1945
tvarovaná překližka, kůže, kožešina

 

Ikonou plastového nábytku se stal chaiselongue „La chaise“ navržený již v roce 1948 na základě inspirace aktem „Floating Figure“ od sochaře Gastona Lachaise, realizovaný Vitrou teprve v roce 1991. Podobnou ikonou je křeslo s podnožkou „Lounge Chair“ z roku 1956 nebo hliníkové křeslo na otočném podnoží č. 684 z roku 1958, které by letos mohlo oslavit zlatou svatbu. Eamesovi již dávno patří do galerie klasiků moderního nábytku, který posunuli o výrazný krok správným směrem.
 
Pokud máte zájem shlédnout práce těchto významných umělců na vlastní oči, můžete navštívit Uměleckoprůmyslové muzeum, kde se od 9.10.-2.11. koná výstava zaměřená na nábytkové návrhářství Charlese a Ray Eamesových z let 1940–1970, počínaje jejich prvními experimenty s překližkou, laminátem a drátem až po takové proslulé výrobky jakými jsou křesla „Lounge Chair“ (Odpočivné křeslo) a „Aluminium Chair“ (Hliníkové křeslo). Nábytek bude vystaven podle typu užitého materiálu: překližka, umělé hmoty, drát a hliník. Historické fotografie a materiály, filmy a komentáře nabízejí vyčerpávající informace o historickém pozadí návrhů a o specifické konstrukci exponátů.
 
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, ul. 17. listopadu 2, Praha 1
otevírací doba
úterý 10—19, středa — neděle 10—18, pondělí zavřeno




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Zen shop a masáže Relax
bolesti zad, hubnutí, relaxaci to vše získáte pomocí masáží nebo terapie tradiční čínské medicíny doplněné bylinnými přípravky z TČM nebo ajurvédy



reklama