Úvod > bydlení > ŽIVOT NA JEDNO POUŽITÍ II.- Móda – rychle a zběsile

ŽIVOT NA JEDNO POUŽITÍ II.- Móda – rychle a zběsile

Rubrika: Souvislosti    Vyšlo:
Autor:    Foto: © Michael Flippo - Fotolia.com
ŽIVOT NA JEDNO POUŽITÍ II.- Móda – rychle a zběsile

Móda je nejtěkavějším a nejvlivnějším fenoménem našeho života. Klasickým příkladem krátkého životního cyklu v učebnicích ekonomie. Rychlý nástup s nasazenou cenou a ještě strmější pokles zájmu s pádem do ceny výprodejové. Móda není jen to, co visí v šatníku. Móda je také moderní bydlení, velké auto, módní je dokonce i typ počítače a jeho software a samozřejmě i druh antidepresiva.
 
Chce-li někdo v diskuzi zvýšit přidanou hodnotu svého názoru, uvádí ho větou: „Jsem asi staromódní, ale...“
Být nemoderní je totiž také módní, protože ,,in“ je proklamovaná resignace „Módní výkřiky nemusím“. Takový názor je svojí povahou hlubokým omylem, protože nic jiného než módní výkřiky nepořizujeme. Světová výroba je jeden velký módní salon produkující módní a často nadbytečné zboží (skutečnou podstatou luxusu je faktická zbytečnost). Není důležité, v které fázi jeho životního cyklu se z koryta spotřeby napijete. Zda sedíte nahoře u pramene, nebo lovíte prošlé kusy v řece středního proudu tam, kde se vlévá do moře. Tento fakt sám o sobě není až tak zajímavý. Zneklidňující je rychlost průtoku a vysoká míra jeho znečistění.
 
Prošlá móda
Může to být překvapením, ale v dobách rozkvětu měla móda svá pevná pravidla. Syndikát HC je v podstatě velmi tradiční a nepřístupný klub. Nechci zde opakovat všeobecně známé věci, ale haute couture, tedy vysokou krejčovinu tvořili vizionáři s důrazem na kvalitní detail. Novinky se s napětím očekávaly na jaře a na podzim. Potom už se jen kopírovalo a móda prosakovala do středního proudu. V každém případě ji šili na slovo vzatí krejčí dokonce i na českém venkově. Z kvalitních látek a rovným stehem. Nebylo to pravé ořechové, ale naše babičky ji nosily hrdě, někdy i více sezón než se slušelo a někdy i skoro celý život. K dobře udělaným věcem lidé pociťují něco jako citový vztah. A o tom to je. Kdyby faktická stvořitelka módy - dnešní čínská šička, měla možnost, pozorovat práci české krejčové brala by to jako grotesku a prožila něco jako kulturní šok. 

 

Móda dnešní ulice
Dnešní móda je globální a musí nakrátko oslovit celý svět. To nevylučuje, že i móda ulice má svoje mistry. Bylo by ale naivní od nich očekávat jakékoli, natož nadčasové vize. Marketingoví špehové „módního proudu“ sledují tep ulice a obratem vrhají na trh kolekce, které zdejší móda porodila. Madona sice může být osobností HM, ale jeho hlavním poradcem je kluk, co na porady jezdí na kolečkových bruslích. Výloha proslulého second handu je okamžitě podrobena téměř vědecké inspirativní analýze.
 
Povedené exponáty jsou rozmnoženy stejně jako se padělají bankovky. Není divu, že móda ulice má svoje vrcholy téměř nepřetržitě a téměř okamžitě je zavrhuje. Její životní cyklus zachycený grafem připomíná seismografickou křivku zemětřesení. Proslulé značky, které oblékaly vybrané a informované jedince, dnes oblékají nevybíravé lidstvo, které o tom, co na sebe obléká, raději nechce vědět víc, než jim sdělí promýšlená reklama. Ostatně to je v pořádku, protože masová komunikace je tou nejvyšší hodnotou, která je do reálně tuctového kusu textilu vložená a kterou jsme si zaplatili.
 
 
Móda na jedno použití
U desetkrát zpomalené sprchové scény z Hitchcokova hororu by diváci zívali nudou, mnozí by dokonce zklamaně opustili kinosál. Podmínkou zděšeného napětí, které nás přibijí do sedadel je posun filmového záznamu rychlostí dvaceti pěti obrázku za sekundu. To abyste si udělali představu, jakou rychlostí se musí měnit módní vlny, aby zvedly lidstvo ze sedadel a vytvářely iluzi života plného kouzel a překvapení. Klíčovým problémem dnešní módy není fakt, aby si ji lidé rádi oblékali, ale opak. Musejí ji rychle svléct a bez výčitek zahodit.
 
U módních ikon je to evidentní. Celebrity plní očekávání sponzorů a je prakticky vyloučeno, aby na sebe něco vzaly dvakrát. Mnohé z nich mají na dobře hrané vybíravosti a nestřídmosti vybudované svoje image. Ostatně kdyby zaváhali, je tady přísná módní policie. Ta policie, která z oblíbeného koženého obleku svlékla i Karla Gotta. Po třetí nevybíravé kritice slíbil bulváru, že ho dá do dražby. My ostatní, tedy lidstvo, se hlídáme navzájem. Ostatně, mezi námi, kdo by v tom lajdácky ušitém polyesteru chodil rád a dlouho. Kouzlem dnešní módy není esprit a řemeslo. Klíčem úspěchu je rychlost změny.
 
Efekt supermódy
Náhled do módy by si zasloužil optimistický závěr. Něco na způsob úvahy, že nikoli cíl, ale cesta k němu je důležitá. Tedy ne pořízení věci, ale samotný nákup je zdroj potěšení. Na to v tomto seriálu narazíme ještě mnohokrát. Udělat si drobnou radost je lepší, než brát Prozac. Rychlost životního cyklu zrychluje i pády cen a móda ulice obecně zlevňuje. To je ta příjemná stránka věci. A ta odvrácená?
Nákupy pro radost velmi rychle končí v popelnici. Svědčí o tom příklad z Britanie, kde pokles cen v řetězcích (o 25%) vedl k růstu textilního odpadu o 40% na dva miliony tun ročně. Textilie tak tvoří už třetinu celkového objemu odpadů.
 
Velký problém je stále klesající kvalita, a tím i atraktivita pro další využití odloženého textilu. V 75% odpadu převažují syntetické směsi ve všech představitelných kombinacích a jejich likvidace je problematická. Povzbuzující je, že většina tohoto odpadu je z Británie odesílána do Afriky a zemí východní Evropy. Pro Česko nemohu najít potřebná čísla. Neporadil by mi někdo, zda patříme k příjemcům odložené módy nebo už jsme vyspěli a sami ji svými nákupy pro radost v řetězcích produkujeme?




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Koupelny ERBES - rekonstrukce koupelen
Rekonstrukce koupelen a bytových jader. Grafický návrh ZDARMA, kompletní servis, garantovaná kvalita a příznivé ceny! Nová koupelna za několik dní.



reklama