Úvod > bydlení > ŽIVOT NA JEDNO POUŽITÍ IV – Novou Škodu právě teď!

ŽIVOT NA JEDNO POUŽITÍ IV – Novou Škodu právě teď!

Rubrika: Souvislosti    Vyšlo:
Autor:    Foto: Škoda Auto, BMW
ŽIVOT NA JEDNO POUŽITÍ IV –  Novou Škodu právě teď!

Pořízení nového auta se stalo spásonosnou nadějí na záchranu vyspělého světa před krizí a emisemi. Myšlenka zásadního obratu pokud většina (nejlépe všichni) udělá totéž, není nová. Určitě si vybavíte nedávný pokus lidí na celém světě načasovaným výskokem odklonit zeměkouli z dráhy. Na rozdíl od ekonomů, odborníci na skoky a zeměkouli rychle spočítali, že je to nesmysl. I kdyby se zeměkoule vychýlila, při dopadu lidstva na zem by se vrátila zpět na svou původní dráhu.

 

New age českého automobilismu
Zážitek z koupě nového auta je samozřejmě nesrovnatelný s pošetilým výskokem (i když jak kdy) a ekonomové doufají, že nová auta budeme nakupovat, a to v co nejkratších intervalech, opakovaně. Minulá léta byla mimo jiné léty motoristických nadějí. Po unifikované a morálně omšelé produkci nevýrazných vozů se na českých silnicích začala prohánět lákavá elita. Řečí úředníků „obnova zastaralého vozového parku“ varujících v průměru čtrnáctiletým stářím auta, tu stála jako výzva.
 
České domácnosti ji, postrkovány novými zákony, vzaly za svoji. Překvapující je, že čeští řidiči rezignovali na nový trh a následovali českou škodovku jak kuřata kvočnu – kam Škoda tam, zákazník. A tak sice zmizely oblíbené stodvacítky, ale nahradily je Favority a Felicie, kterým na krk dýchá Fabia. I po 15 letech na prvních šesti místech v Česku prostě kralují škodovky a navíc se ono výstražné stáří nezměnilo. Šrotovné je správný název pro to, co by asi mělo proběhnout, ale k němu se  zřejmě neschyluje. Takže škodovky dotahují elitu a každý model je vývojovým skokem, který skvrny vypere opravdu do běla. Simply clever. Chyba je tedy na naší straně. Nešrotujeme je dostatečně rychle.

 

Co se škádlivá...
Škodovky mají svoje odvážné zastánce. Počet příznivců ale zdaleka nekopíruje jejich početní převahu na silnici. Škodovkám je vyčítáno téměř všechno, co se automobilům vyčíst dá. Jadrným jazykem, který nelze interpretovat Zadejte to vyhledavači, bavte se a přemýšlejte. Diskuze jen potvrzují, že volba auta je emotivní záležitostí, která s realitou nemá příliš společného.
 
Na druhé straně s realitou nemají nic společného ani oslavné články v odborném a denním tisku, které autům s okřídleným šípem věnují opravdu milou pozornost. Mimoděk si uvědomíte, že objektivita má svoji tržní hodnotu a v tomto případě nedosahuje ceny získané plochy inzerce. Bohužel výsledek mluví za sebe. Po patnácti letech ohromujících prodejů kvalitní značky Škoda tu opět máme šrot, se kterým je třeba něco dělat. Zdá se, že jsme se nepohnuli a běžíme na místě.
 
Jak draze, jak často ?
Problém je jasný. Zřejmě nakupujeme příliš levná auta a jezdíme s nimi příliš dlouho. Nedbáme rad, které nám poskytují odborníci. Bankéř na odborném serveru jednoduchým výpočtem dokazuje, že automobil stojí nejvíce první dva roky (ztrácí až 50% hodnoty), a proto se ho musíte ekonomicky zbavit právě za uvedenou dobu. Já jsem to nepochopil.
 
Druhá informace: „Leasing končí za tři až čtyři roky a to je doba, kdy rozumní lidé realizují nový nákup“. Pokud prostě škudlíte a nekoupíte za svůj život deset nových vozů, jste ekonomicky zcela beznadějný případ. Proto naše vozy ohrožuje stáří. A ekonomicky nejhorší variantou je prý koupě vraku – ojetiny. Té bychom se měli zdaleka vyhnout.

 

Ošidný trh vraků
Autobazary se u nás svojí pověstí blíží snad už jen výpravě do nevěstince. Zatančí vám, vysvlečou vás, oškubou a vyhodí. Úředníci varují před skutečností, že si z nás Evropa dělá vrakoviště. Z titulků v médiích lze lehce vydedukovat, jaká auta se k nám z Evropy vozí; těžce havarovaná, vysušená po povodních, kradená, získaná podvodem, vybraná jen pro Česko, a téměř všechna (50-90%) se stočeným tachometrem. Vraky s temným původem.
 
Rady, které poskytují odborníci, jsou natolik podrobné a pro laika složité, že jsou spíše bubákem než laskavým průvodcem pro bezpečný a šťastný nákup ojetiny. My Češi zkrátka víme o proradnosti cizinců svoje. A také efekt Jungova zrcadla (podle sebe soudím tebe) hraje svoji roli. O korektnosti českých cen vůči cizincům existují přece několikajazyčné příručky.
 
Navštivte zchudlé Američany
Zažijete šok zcela odlišného pohledu. Dozvíte se, že jsou hrdí na zvyšující se průměrné stáří vozu na dnešních, v USA neuvěřitelných, devět let. Věří, že dále poroste a rodiny dají přednost značkám, které budou kvalitně sloužit dlouhou dobu. Oborové weby nabízejí výpočty ztrát při zakoupení nového vozu, zejména rychlým propadem ceny během prvních třech let. Najdete propočty úspor, kterých dosáhnete při letitém držení vozu.
 
V přehledných  v tabulkách se dozvíte o životnosti rozhodujících součástek vozu, která zpravidla převyšuje 200 tisíc najetých km. Poukazují na to, že dnešní auta jsou kvalitní a nové edice se liší v bezvýznamných detailech. Čím starším vozem jezdíte, tím větší je vaše prestiž uvážlivého hospodáře. Zdá se, že na trhu ojetin převládají důvěra a sympatie.

 
Rozhodujícím argumentem je, že u ojetého vozu volíte výbavu a bezpečnost, na jaké byste u nového rezignovali. Trh s použitými vozy je nejperspektivnějším trhem pro značky a ty ho zastřešují velkorysou podporou. Lexus shrnul tuto strategii do sloganu: „Žádná překvapení, žádné oběti“. V USA se přestává mluvit o ojetinách, ale o vozech „ověřených předchozím majitelem“ (certified pre-owned - CPO). Kdyby se u nás zabydlel takový způsob uvažování a vy jste si opravdu bezpečně mohli zvolit byť ojeté auto svých snů, myslíte, že by to byla Škoda?




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Koupelny ERBES - rekonstrukce koupelen
Rekonstrukce koupelen a bytových jader. Grafický návrh ZDARMA, kompletní servis, garantovaná kvalita a příznivé ceny! Nová koupelna za několik dní.



reklama