Úvod > volný čas > Jak na jarní únavu

Jak na jarní únavu

Rubrika: Zdravý styl    Vyšlo:
Autor:    Foto: archiv autora
Jak na jarní únavu

Jarní únava je důsledkem zimního období a jedná se o subjektivní pocity jednotlivých lidí. Mezi hlavní příčiny tohoto stavu patří nedostatek světla a slunečního záření, nedostatek ochranných látek, omezení pohybové aktivity a tím i oslabení fyzické kondice. A jak se s tímto problémem můžeme vypořádat?
 
Jarní únavu zvládáme každý po svém. Je to dáno především specifickým biorytmem, který musí zvládnout poměrně velké změny, projevující se již zmíněnou únavou. Někomu stačí zvýšit dávky odpočinku na gauči nebo v pohodlném křesle, což je samozřejmě lepší než povzbuzovat organismus konzumací velkého množství kávy, či jiných „životabudičů“. Obecně je ovšem prospěšnější aktivní odpočinek, při kterém tělo vyplavuje nežádoucí látky nashromážděné během zimy. A pro začátek postačí i krátká procházka někde v parku.

 


Na psychiku příznivě působí i rozkvétající park.

 

Nastartujte oslabenou imunitu
Způsobů, jak znovu nastartovat oslabenou imunitu a zbavit se depresí a stresů je samozřejmě více. Patří mezi ně také správná životospráva a ochranné látky – vitamíny a minerály. Tyto látky můžeme do těla dostat buď formou tablet, nebo přírodní stravou.
Jednou z důležitých složek, která by v našem těle neměla chybět, je glukan. Ten likviduje škodlivé buňky v organismu a tím zajišťuje jeho obranyschopnost. Látka se nachází v hlívě ústřičné, která vykazuje imunostimulační  a protizánětlivé účinky. Tato houba je k dostání ve všech prodejnách se zeleninou, a dá se z ní uvařit například výborná dršťková polévka.
 
Nechutnají vám houby? Zkuste ovesné vločky
Kdo nemá rád houby, může posilovat obranyschopnost organismu ovesnými vločkami. Jsou snadno stravitelné, výživné a také dokáží nastartovat metabolismus. Nejvhodnější je konzumovat ovesné vločky v kombinaci s jogurtem či čerstvým ovocem. Ovesné vločky lze také uvařit v mléce a získat chutnou ovesnou kaši oslazenou třeba medem a doplněnou ovocem nebo oříšky. Ve všední pracovní dny, kdy ráno není dostatek času, lze připravit snídani pomocí müsli, zalít mlékem a chutné jídlo je hotovo. Ovesné vločky lze přidávat do polévek, karbanátků a dalších jídel, dle chuti. Můžete z nich vytvořit i chutné křupavé sušenky. Stačí spojit vločky pomocí medu, přidat oříšky či slunečnicová nebo lněná semínka a lehce opražit.
 
Co proti stresu, únavě a vyčerpání?
Místo pilulek můžete vyzkoušet i čaje z bylinek. Příroda nám poskytuje široký sortiment a je jen na nás, co si vybereme. Pravda je, že jeden šálek nepomáhá, ale je třeba ozdravnou kůru provádět delší dobu, cca 3 týdny. Z bylin na přípravu čaje lze doporučit v této oblasti méně známou bylinu rozmarýn.
 
Rozmarýn je výjimečný v tom, že jako jedna z mála bylinek zvyšuje krevní tlak. Dále uklidňuje a mírní nervové vyčerpání. Výborně zvyšuje koncentraci. Zlepšuje krevní oběh, odstraňuje pocit chladu v končetinách, tonizuje cévy, nervovou soustavu a celkově posiluje, rovněž pomáhá při zahlenění plic a při rýmě.

 


Rozmarýn

 

Čaj z rozmarýnu lékařského si připravíme z  čerstvých rozmarýnových listů na jeden šálek v množství jedné čajové lžičky do šálku horké vody. Droga se louhuje asi deset minut. Při vyčerpání nebo nachlazení je doporučená dávka 3 až 4 šálky za den.
Rozmarýn u nás volně neroste, pěstuje se jen v zahrádkách, musí se chránit proti mrazu, snadno namrzá. S úspěchem se dá pěstovat i jako pokojová rostlina. Semena i sazenice jsou běžně k dostání v zahradnictví.


Kořen zázvoru
Klasickým léčebným prostředkem při nachlazení a únavě je zázvor. Mezi nejvýznamnější účinky zázvoru patří mj. podpora trávení, prevence proti chřipce, rýmě i rakovině. Zázvor je možné konzumovat v mnoha různých podobách: zázvorový čaj,  kandovaný zázvor, nastrouhaný syrový nebo sušený a drcený zázvor jako koření.

Rovněž nezapomínejte na pravidelný přísun vitamínů. Z celé řady ovoce je vhodné zmínit grapefruit růžový, který obsahuje větší množství vitamínu C a betakarotenu, jež chrání organismus před infekcemi. Růžový grapefruit denně pokryje denní dávku vitamínu C.
 
Stojí za to vyzkoušet i Klanoprašku čínskou neboli  Schizandru.   
Její plody stimulují centrální nervový systém, kardiovaskulární systém a dýchání. Napomáhá ke zlepšení ostrosti vidění, používá se také při léčbě depresivních stavů a nízkého tlaku. Při únavě je patrný její stimulační efekt. Sušené plody jsou k dostání v prodejnách zdravé výživy, v supermarketech i v obchodech se zeleninou. Pokud bude klanopraška užívána jako antidepresivum, měli byste ji během dne jíst po dvou až třech plodech v kratších intervalech. Klanoprašku lze použít i do čajové směsi ve složení: 1 lžička plodů, lžička rozinek, 4 plátky jablek. Vařit v 1/3 litru vody asi 15 minut. Čaj je vhodný na nespavost.
Pokud se vám plody z této liany osvědčí a máte je kde zasadit, neváhejte a pořiďte si  sazenice -  jsou běžně k dostání.
 
Nezapomínejte na zeleninu
Ke zdolání jarní únavy patří také dostatečná konzumace zeleniny. V současnosti není problém sehnat jakýkoliv druh, ale v této roční době je cena dost vysoká protože zelenina většinou pochází ze skleníků, nebo se dováží ze zahraničí.
Proč si tedy neobstarat vlastní zdroj vitamínů a postačí nám k tomu jenom větší květináč nebo truhlík a samozřejmě semínka. Právě teď, na jaře, je čas vypěstovat si v truhlíku nebo v květináči například pažitku, listovou petržel, roketu, nebo bylinky jako oregáno, meduňku, ale i majoránku, bazalku a další. Kromě přínosu vitamínů různobarevné bylinky s různými příjemnými vůněmi navíc obohatí díky své dekorativnosti i bytový interiér nebo balkon. 

 


Truhlík plný vitamínů

 

Ze zeleniny má významné místo cibule, podporuje trávení, zvyšuje chuť k jídlu. Uklidňuje nervovou soustavu. V lidovém léčitelství se čerstvá šťáva používá s cukrem nebo čajem při kašli a střevních katarech spojených s nadýmáním. Získat zelenou cibulovou nať je jednoduché, stačí do misky s vodou dát cibuli a za pár dní vyroste zelená nať vhodná pro ozdobení a ochucení jídla. Vděčnou zeleninou je i řeřicha, k jejímuž vypěstování vám postačí  miska s vodou, vatou a semínka řeřichy.

 


Řeřicha

 

Co říci závěrem
Nabídnout vám vše, co příroda nabízí nám lidem pro překonání různých neduhů spojených s přechodem ze zimy do jarních dnů ani není možné, protože je toho opravdu hodně. Náš výčet přírodních cest i produktů je pouze inspirativní a snad poslouží i vám. A nezapomeňte výlet do krásné rozvíjející se přírody je lékem na všechny neduhy.


Sázava

 




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Zen shop a masáže Relax
bolesti zad, hubnutí, relaxaci to vše získáte pomocí masáží nebo terapie tradiční čínské medicíny doplněné bylinnými přípravky z TČM nebo ajurvédy



reklama