Úvod > volný čas > Škola smyku nejen pro muže

Škola smyku nejen pro muže

Rubrika: Auto - moto    Vyšlo:
Autor:    Google+  Foto/video: archiv autorky, Tomáš Honc
Škola smyku nejen pro muže

Patříte mezi hříšníky, jejichž bodové konto se již přiblížilo dvanácti bodům? Nebo každou zimu s obavami vyhlížíte sněhové vločky, které nám dokážou znepříjemnit cestu autem? Pokud jste na obě otázky odpověděli ano, určitě vám přijde vhod malá reportáž ze školy smyku.
 
Vybíráme školu smyku
Na začátku stojí rozhodnutí, zda se podobné akce zúčastnit. Pokud jste zaměstnanci osvícených firem, které nešetří podnikovými benefity, zkuste na příští poradě nadhodit možnost uspořádání firemní školy smyku, potom ji podnik zaplatí za vás. Společnosti, které se těmito akcemi zabývají, jsou schopny vám přizpůsobit termíny i čas, ve kterých se akce bude konat. Pokud se školy smyku účastníte individuálně, připravte si částku od 3000 do 7000 Kč.
 
Cena se odvíjí od společnosti, která akci nabízí a také od toho, zda je škola smyku zprostředkována přes různé zážitkové agentury (v tom případě je samozřejmě vyšší, proto doporučujeme, najít si na internetu kontakty přímo na pořádající firmy nebo sledovat nabídky slevových serverů). Po zaplacení příslušné částky, obdržíte voucher a firma vám každý měsíc posílá aktuální termíny, ve kterých je možné se školy smyku zúčastnit. Kurzy probíhají celoročně a po celé republice, zpravidla na vybraných letištích.  Po vybrání a potvrzení termínu se už můžete začít těšit.

 

 

Co s sebou?
V den D si nezapomeňte vzít voucher a všechny povinné doklady od vozidla, stejně tak váš řidičský průkaz. Pokud s sebou chcete vzít doprovod, záleží to na domluvě, ale zpravidla to nebývá problém.
 
Teoretická výuka
Všechny společnosti zahajují školu smyku teoretickou částí. Nejdříve se vyplní prezenční listina (doporučuji vám zjistit si, zda má vaše auto ABS, abyste touto otázkou nebyli zaskočeni). Potom jsou promítána videa, která vám připomenou nejnebezpečnější okamžiky, s nimiž se jako řidiči můžete potkat. Jednotlivé situace jsou rozebírány a vysvětlovány v souladu s platnou právní úpravou. Ve druhé části teorie se ukazují nebezpečné situace a instruktor se snaží vysvětlit jejich bezpečné zvládnutí. Zároveň vás připravují na to, co vás čeká při praktických jízdách na polygonu. Ke konci teoretické části vás už pomalu opouští i chuť na slibovaný oběd, na který jste se od rána tak těšili.

 

 

Než vyjedete na polygon
Po obědě se všichni účastníci hromadně přesouvají na polygon (pokud není učebna přímo jeho součástí) a je jim krátce vysvětleno, co je během čtyřhodinové jízdy čeká. Na prvním místě stojí samozřejmě vaše bezpečnost, proto je prvním krokem úklid kufru auta od všeho, co by se mohlo rozbít, případně putovalo během manévrů. Po vyklizení kufru auta je potřeba zabezpečit palubní desku, na které by neměly zůstat žádné předměty, včetně ostatních sedadel, přihrádek apod. Instruktor zkontroluje každé vozidlo a upozorní vás na špatné seřízení sedačky, bezpečnostních pásů či volantu.
 
Byli byste překvapeni, ale i já jsem se po 4 letech spokojeného řízení dozvěděla, že volant bych měla mít níže (tak aby se natažené zápěstí mé ruky dotýkalo horní hrany věnce volantu) a že na svém bezpečnostním pásu bych se v případě nehody nejspíše uškrtila (vedl mi sice v oblasti klíční kosti, ale pod krkem, nikoli přes rameno). Po této kontrole se kolona aut vydá k první disciplíně.

 

 

Čtyřhodinový trénink
Nácvik probíhá na speciálních plochách s kluzkým povrchem, který je hadicemi s vodou neustále udržován v mokrém stavu. Nejdříve je důležité se s povrchem důkladně seznámit, řidiči s ABS mají jiné instrukce než ti, kteří ho nemají, proto je důležité znát tyto parametry svého auta. Nejprve projíždíte celou plochu rovně a postupně zvyšujete rychlost. Na konci vás čeká instruktor, který ostřížím zrakem sleduje vaši jízdu a upozorní vás na chyby. Buď si kolečko zopakujete, nebo se posunete o rychlost či úkol dále. Potom již po polygonu pokračujete sami, vyzkoušíte si brzdnou dráhu před přechodem, zvládnutí smyku nedotáčivého či přetáčivého v zatáčce s kluzným povrchem, reakci na překážku a slalom a vracíte se zpátky do fronty s dalším úkolem.
 
Potom, co všichni účastníci zvládnou jízdu a brzdění na rovném úseku, začínají se na plochu přidávat překážky, kterým se musíte vyhýbat a před kterými musíte přibrzďovat. Nejnáročnější část ale teprve přichází. Po odstranění překážek dostanete za úkol rozjet automobil rychlostí 70 km/hod. a vjet na kluznou plochu, aby polovina kol jela po ní a druhá polovina po asfaltu. V určitém místě máte za úkol sešlápnout spojku a brzdu a zatáhnout ruční brzdu. Vaše auto se neřízeně roztočí a vy máte za úkol držet volant rovně a zvládnout celou situaci.
 
Musím říct, že před touto disciplínou mají strach nejen dámy, ale i někteří pánové, a proto je připraven druhý instruktor, který k vám nasedne a první jízdu projede s vámi. Pokud jste nikdy nic podobného nezažili, máte po prvním protočení pocit, že jste rádi, že žijete a že auto stojí a všechna pravidla v tu chvíli zapomenete.
 
Pro osvojení si celé situace si to ještě několikrát zopakujete, takže příležitost si na ně vzpomenout ještě bude. Na konci už jsou jen lehčí disciplíny, abyste si srovnali nervy i tlak před cestou domů. V závěru kurzu pak účastníci obdrží certifikát o absolvování školy smyku.

 

 

Nebojte se, zvládnete to!
Pokud jste si po přečtení tohoto článku řekli, že takový adrenalin není nic pro vás, nevzdávejte to! Ostuda není se v určitých chvílích bát nebo něco zkazit, ale vést silácké řeči a nezúčastnit se. Možná vás překvapí, že na podobné kurzy jezdí i poměrně hodně žen, takže to není ryze pánská záležitost, jak jsem se zprvu domnívala. A strach má přirozeně každý, v podobných situacích se většina z nás nikdy neocitla, ale jak se říká: „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. A tady to platí dvojnásob!



reklama