Úvod > volný čas > Připravte se na zimní sporty

Připravte se na zimní sporty

Rubrika: Cestování    Vyšlo:
Autor:    Foto: SXC
Připravte se na zimní sporty

Zimní sezóna nám konečně začala a mnozí z vás se jistě chystají strávit část své dovolené sportováním v horách - ať už v některém z našich či zahraničních letovisek, nebo na vlastní chalupě. Na zimní sezónu je ale nutné pořádně se připravit – to platí dvojnásob pro ty, kteří běžně příliš nesportují, a jejich největším výkonem je tak pouze příležitostné supění do schodů od auta ke dveřím bytu.
 
Ale ani ostatní by lyžování, snowboard či jinou aktivitu určitě neměli podceňovat. Zimní sporty bez jakékoliv přípravy jsou totiž hazardem se zdravím – dle různých průzkumů a statistik se počet úrazů v zimním období zvýší oproti zbytku roku až o 30 procent. A nejedná se pouze o zlomeniny způsobené nešťastným pádem – mnoha úrazům se lze vyhnout zvýšením fyzické kondice, nákupem kvalitního vybavení a vhodnou ochranou ohrožených částí těla – hlavně hlavy a dále kolenou, u snowboardu také pozadí a zápěstí.

 

 

Nezapomeňte na trénink
Příprava je samozřejmě pro každý sport mírně odlišná, ale existuje několik pravidel, která platí obecně – měli byste začít včas, alespoň dva týdny před odjezdem na hory, a především se aklimatizovat tím, že budete trénovat hlavně venku. Protahování svalů v interiéru je sice také přínosné, ale na horské podmínky a teploty je potřeba si alespoň částečně zvyknout předem. Zvažte také své možnosti a schopnosti – zimní sporty jsou velkou zátěží pro kardiovaskulární a respirační systém.

 

 

Schopnosti přizpůsobte možnostem
Kromě protahování svalů a posilování vám s aklimatizací pomůže třeba každodenní běhání. Zde opět platí, že nelze přeceňovat své síly - vzdálenost a rychlost je tedy nutno přizpůsobit aktuálním možnostem. Ani zde nezapomínejte používat kvalitní vybavení, hlavně boty.
 
Svalové nehodě předejte strečinkem
Při sjezdovém lyžování dostávají nejvíce zabrat hýžďové, stehenní a lýtkové svaly. Natažení stehenního či lýtkového svalu je při lyžování běžným a zároveň dosti bolestivým úrazem. Proto byste měli tyto svaly na zvýšenou zátěž dopředu připravit, nejlépe vhodnými strečinkovými cviky (které se ostatně doporučují i před jakýmkoliv jiným cvičením).

 

 

Nepodceňujte běžky
Dále se podívejme na běžecké lyžování. Běžky jsou sportem, který můžete provozovat třeba i ve všední den po práci – stačí vyjet kousek za město. Běžkování vypadá na první pohled jako jednodušší alternativa ke sjezdovkám s menší šancí, že přijdete k úrazu. Na druhou stranu však při tomto sportu dostane zabrat v podstatě komplexně celé tělo – svaly trupu, zad, nohou i hýždí. U běhání na lyžích je také nutná fyzická odolnost a výdrž – na rozdíl od sjezdového lyžování si totiž nemáte kde a kdy odpočinout – na sjezdovkách si vydechnete ve chvíli, kdy vás vlek vyváží nahoru.
 
Svaly v rovnováze…
Stále oblíbenějším a veskrze běžným zimním sportem je snowboarding. Pro ten je více než u lyží důležitá rovnováha - nejvíce namáhanými svaly jsou v tomto případě ty stehenní a břišní.
 
U všech zimních sportů byste neměli zapomenout na chrániče a helmy!



reklama