Úvod > volný čas > Brzy bude Valentýna. A co s ním?

Brzy bude Valentýna. A co s ním?

Rubrika: Souvislosti    Vyšlo:
Autor:    Foto: SXC
Brzy bude Valentýna. A co s ním?

Svatý Valentýn jakožto patron zamilovaných k nám byl importován ze Západu, konkrétně pak z anglosaských zemí. Svátek, který se u nás začal slavit až po roce 1989, je ovšem mnohými našinci pokládán za americký výmysl, který u nás vytlačil do pozadí klasický, romantický máchovský první máj.
 
Je ovšem nutné přiznat, že Valentýn má výrazně lepší marketing než květnový den lásky, a to i vzhledem k tomu, že „náš“ svátek byl v letech socialismu spíše doplňkem svátku práce, jež se dodnes slaví ve stejný den, tedy 1. května. Líbání pod rozkvetlou třešní se tak po takřka čtyřicet let dělo spíše jaksi „mimo soutěž“ až poté, co se odložila mávátka.
 
V posledních letech je tato příjemná tradice navíc znemožňována vrtochy počasí – kvetoucí období třešní se zkrátka děje poněkud mimo termín. Naštěstí se zatím nepotvrdilo, že by dívka, která by nebyla žádoucím způsobem první květnový den políbena, v důsledku toho uschla, jak „slibuje“ lidová moudrost.

 

 

Vraťme se ale zpět k Valentýnu, pro komunisty „imperialistickému“, pro mnohé konzumnímu, každopádně však v našich zeměpisných šířkách a délkách nepůvodnímu svátku. Podle legendy vznikla valentýnská tradice na základě osoby svatého Valentýna, který ve třetím století našeho letopočtu navzdory zákazu císaře Claudia II. tajně oddával římské vojáky s jejich láskami. Samozřejmě, že se to provalilo, a hrdinný partyzán lásky Valentýn byl popraven – a to prý právě 14. února.

 

 

Ať už to bylo jakkoliv, svátek se začal slavit v USA, stejně jako Halloween, který se v našich podmínkách v posledních letech slévá s původním svátkem památky zesnulých. Kdo říká, že je sv. Valentýn komerční záležitostí, má částečně pravdu – tradice svátku zamilovaných byla totiž ve Spojených státech obnovena na počátku 20. století kvůli špatné ekonomické situaci jedné firmy vyrábějící vánoční přáníčka – ta potřebovala zvýšit tržby i v dalších měsících kalendářního roku.

 
Založení valentýnské tradice bylo úspěšné a profitovali z toho jak právě výrobci pohlednic a přáníček, tak i květinářství, zlatnictví, producenti různých balících papírů, stužek a dalšího papírnického materiálu a v neposlední řadě také cukrárny a kavárny.
 
Je zajímavé, že v našich podmínkách nepropaguje žádná z výše uvedených lobbistických skupin i první máj. Svátky zamilovaných by tak v průběhu roku mohly být oficiálně dva a obchodníci a kavárníci by mohli zvyšovat své tržby při více příležitostech.

 

 

Na druhou stranu je při pohledu do těchto ekonomických statistik smutné, že trend prodeje květin a šperků má v průběhu roku spíše sinusoidní charakter, přičemž mimo marketingově úspěšné termíny firmy prodávající tyto komodity spíše živoří. Vypovídá to možná i něco o nás mužích a naší ignoranci všedního dne. Pokud nás k tomu totiž „nedokope“ pohled do kalendáře či zmínka o výjimečném datu v reklamě, ani nás nenapadne svou drahou polovičku obdarovat (výjimkou jsou pak už jen její narozeniny). Lidé si poslední dobou zvykli vyjadřovat lásku na povel.
 
A ještě jedna perlička na závěr: v Saúdské Arábii v roce 2008 zakázali prodej výrobků souvisejících s Valentýnem jakožto se svátkem „nekompatibilním“ s islámskou tradicí. To v konečném důsledku způsobilo boom na černém trhu s růžemi a balicím papírem.




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Zen shop a masáže Relax
bolesti zad, hubnutí, relaxaci to vše získáte pomocí masáží nebo terapie tradiční čínské medicíny doplněné bylinnými přípravky z TČM nebo ajurvédy

Výživa pro fitness a kulturistiku
Cvičíte, hubnete, posilujete? Navštivte náš shop s výživou pro vás! Spalovače tuků, carnitin, kreatin, proteiny a další doplňky



reklama