Úvod > volný čas > Jak udržovat auto

Jak udržovat auto

Rubrika: Auto - moto    Vyšlo:
Autor:    Foto: SXC
Jak udržovat auto

V našem miniseriálu nejenom pro ,,ženy za volantem“ jsme si řekli, co by mělo splňovat druhé auto do rodiny, po té jsme pokračovali konkrétním výběrem modelů, uživatelsky příjemných pro každou ženu, a dnes si povíme něco o pravidelné údržbě auta, která je jednou ze základních podmínek pro to, aby vaše vozidlo bez problémů fungovalo a zůstávalo způsobilé pro jízdu na veřejných komunikacích…
 
Pozor na olej
Začněme provozními kapalinami, které se většinou doplňují v blízkosti motoru auta - tedy pod kapotou. Nejprve zkontrolujte stav motorového oleje, což je třeba pravidelně provádět například po ujetí tisíce kilometrů. Nejprve zastavte na rovném místě (stání z kopce by stav oleje zkreslovalo) a pokud možno nechte zchladnout motor.
 
Poté vyjměte kovovou měrku, která je zasunutá v bloku motoru. Otřete ji hadříkem, znovu zasuňte do motoru a po vyjmutí zkontrolujte stav. Hladina oleje by se měla nacházet mezi značkami na měrce stanovujícími minimální a maximální možný stav oleje (zpravidla bývá označeno viditelnými nápisy MIN a MAX). Pokud se žádný olej na měrce nevyskytuje, je nutné jej bez prodlení dolít, jinak totiž hrozí poškození motoru. Nemůžete však použít jen tak ledajaký olej na smažení nebo mazání vrzajících pantů u dveří. Jedná se o olej motorový, kterých navíc existuje více druhů, proto si raději předem ověřte, zda se pro váš typ motoru hodí a vozte s sebou jedno litrové balení v kufru auta pro občasné dolévání.
 
Je-li olej na měrce již výrazně černý a jeho konzistence kašovitá, nechte jej okamžitě v servisu vyměnit za nový!

 

 

Nezapomeňte na chladicí kapalinu
Stejně často byste měli kontrolovat stav chladicí kapaliny. Pod kapotou naleznete vyrovnávací nádržku chladicí kapaliny, na níž je vyznačen minimální a maximální možný stav. Kapalinu opět dolijte podle potřeby tak, aby se její hladina nacházela mezi měrkami MIN a MAX. Chladicí kapalinu tvoří destilovaná voda v kombinaci s nemrznoucí směsí (v zimě), případně jenom destilovaná voda. Správný poměr vody a nemrznoucí směsi bývá vyznačen na obale se směsí a doporučujeme si ho před zimou nechat zkontrolovat v autoservisu.
 
Důležité ostřikovače a kvalitní stěrače
Dále je potřeba pravidelně doplňovat směs do ostřikovačů předního (respektive i zadního) skla, opět se používá jiná na léto a jiná na zimu (nemrznoucí). Nádržka na tuto směs se nachází pod kapotou, například ve starší fabii bývá umístěna napravo od motoru (při pohledu zepředu), a má modré víčko s piktogramem připomínajícím fontánu.

 

 

Společně s ostřikovači je vhodné čas od času zkontrolovat i stěrače. Pokud začínají rozmazávat vodu po skle, místo toho, aby ji stíraly, případně se jim začínají třepit gumičky, nastal čas na jejich výměnu. Nedoporučujeme alternativní řešení pomocí „no name“ značek, protože levnější stěrače často neplní kýženou funkci již od počátku.

 

 

Výměna brzdové kapaliny
Pod kapotou se nachází také nádržka na brzdovou kapalinu. Pro doplnění použijte vždy kapalinu, kterou určil výrobce vašeho vozu. Jednou za 2 až 3 roky byste také měli brzdovou kapalinu nechat vyměnit, její vlastnosti se totiž používáním postupně ztrácí.
 
Kontrolujte pneumatiky
Každý týden na benzínce zkontrolujte, zda je v pneumatikách ten správný tlak, jinak hrozí jejich nadměrné opotřebení a vaši peněženku zatíží vysoká spotřeba. Většinou by se měl (u běžných typů osobních aut) tlak pohybovat v hodnotách okolo dvou atmosfér, přičemž přední a zadní kola mají mít kvůli hmotnosti motoru často rozdílné hodnoty. Ten správný tlak pro vaše pneumatiky bývá často vyznačen ve vnitřní části víka palivové nádrže vašeho auta.

 

 

Čas od času kontrolujte i vzorek v pneumatikách. Kromě hloubky (kterou změříte buďto zběžně pohledem nebo speciální měrkou) byste měli pravidelně zkoumat i to, zda je sjetí pneumatik rovnoměrné. Pokud není, rozhodně neodkládejte opravu geometrie vozu. Hloubka by u zimní pneumatiky neměla klesnout pod 4 milimetry, u letních se nachází minimální měrka hloubky dezénu na 1,6 mm, nicméně výměnu za nové doporučujeme kvůli bezpečnosti už mnohem dříve.

 

 

S čím do servisu

Existují však i záležitosti, které laik nezkontroluje - a jednou z nich je i kapacita akumulátoru. Proto je třeba alespoň jednou za rok zajet do servisu, kde vám speciálním měřicím přístrojem stav akumulátoru a jeho životnost otestují.




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Zen shop a masáže Relax
bolesti zad, hubnutí, relaxaci to vše získáte pomocí masáží nebo terapie tradiční čínské medicíny doplněné bylinnými přípravky z TČM nebo ajurvédy

Výživa pro fitness a kulturistiku
Cvičíte, hubnete, posilujete? Navštivte náš shop s výživou pro vás! Spalovače tuků, carnitin, kreatin, proteiny a další doplňky



reklama