Úvod > volný čas > Saunování a co jste o něm možná nevěděli

Saunování a co jste o něm možná nevěděli

Rubrika: Zdravý styl    Vyšlo:
Autor:    Foto: Aqualand Moravia
Saunování a co jste o něm možná nevěděli

Podzim a zima je období, kdy spousta z nás navštěvuje saunu. Kromě příjemně prohřátého těla má sauna i další přínos pro organismus.

Musí se však dodržovat určitá pravidla. Kořeny saunování jsou ve Finsku, ale během let se tato činnost stala velmi oblíbenou po celém světě i u nás, kde naleznete saunu v téměř v každém wellness centru. I když je saunování hojně rozšířená a známá záliba, stále se kolem ní objevují nejrůznější informace, kvůli kterým od ní někteří lidé očekávají nemožné nebo si ji raději odpírají.
 
Dnes vám představíme 8 největších mýtů, které o saunování kolují.
 
Mýtus č. 1: Vydržte v sauně co nejdéle, aby byl účinek na zdraví co největší
 
Ve finské sauně se optimální teplota udržuje na 95 °C. Takto vysoká teplota může být však pro lidský organismus nebezpečná, pokud se v ní zdržíme příliš dlouho. Optimální doba, kterou bychom měli v takové sauně strávit, je přibližně 15 minut.
 
Může to však být i méně, vždy záleží na subjektivním zdravotním stavu a pocitu. Pokud se však takto vysoké teplotě vystavujeme déle, můžeme si zadělat i na zdravotní problém.
 
Organismus si totiž můžete přehřát a dehydrovat či si způsobit abnormální činnost srdce.

finská sauna

 

 

Mýtus č. 2: Sauna je příliš velká zátěž pro naše srdce
 
Jak už jsme uvedli v prvním bodě, sauna opravdu může být v některých případech pro naše srdce nevhodná. Pokud však dodržíme správný časový interval pro zdravé saunování, je tato činnost pro srdce bezpečná, a navíc i prospěšná. Při vysokých teplotách se totiž roztahují cévy a po celém těle proudí více krve.
 
Cévy se tak posilují, získávají větší elasticitu, což pomáhá optimální funkci krevního oběhu. Pokud si budeme správné saunování dopřávat pravidelně, můžeme tak svůj krevní tlak dostat do přirozené hladiny a díky tomu snížíme i riziko vzniku kardiovaskulárních chorob.
 
Mýtus č. 3: Děti do sauny nepatří
 
V České republice je saunování rozšířené převážně mezi dospělými, ale začíná se objevovat i saunování dětí. I pro ty může být sauna prospěšná. Své o tom vědí třeba ve Skandinávii, kde je saunování dětí běžnou záležitostí. Ideální věk, kdy mohou děti se saunováním začít, jsou 3 roky, samozřejmě za doprovodu rodičů.
 
„Pro děti se používají většinou speciální dětské sauny, kde je teplota snížená na zhruba 65 °C, ovšem lze využít také klasickou saunu pro dospělé. V té by však dítě mělo sedět v nejnižších patrech, kde je teplota nižší. Rozdílná je oproti dospělým též délka pobytu v sauně. Dítě by zde mělo setrvat v rozmezí maximálně 3 až 8 minut. Ochlazování po sauně by pak mělo probíhat vlažnou vodou,“ říká Petr Pavlacký, ředitel akvaparku Aqualand Moravia, který pravidelně pořádá dětské saunování a každou neděli od 11:30 hodin navíc i dětské saunové ceremoniály.

Relaxace v sauně

 

 

Mýtus č. 4: V sauně nemusíme být nazí
 
Ne všichni se mohou dostatečně uvolnit, když se mají v sauně pohybovat nazí před ostatními. Mnozí to řeší prostěradlem kolem těla, někdo se saunují v plavkách. Tento postup však není správný. Na těle se totiž působením horka kondenzuje voda a pot obsahující toxické látky.
 
Pokud si necháme na těle nějakou látku, toxické látky nemají kam unikat. Pod látkou se navíc drží vlhkost, kde se mohou snáze množit bakterie a může dojít i k podráždění kůže. Kromě toho se při zakryté pokožce zhoršuje prohřátí a sauna nemá takový efekt.
 
Mýtus č. 5: Do sauny je ideální vyrazit po cvičení
 
Tuto chybu dělají mnozí z nás v domnění, že po cvičení se tělo v sauně lépe zregeneruje.  Opak je ale pravdou. I když sauna tělo uvolňuje a zklidňuje, ihned po sportovním výkonu není tělo dostatečně zregenerované, navíc může být dehydratované, což sauna ještě zhorší.
 
„Pauza mezi sportovní aktivitou a návštěvou sauny by měla být alespoň 30 minut. Vyplnit čas můžete například pobytem v bazénu s termální vodou, která uvolňuje napětí svalů a kloubů a má na ně masážní účinky,“ doporučuje Petr Pavlacký, ředitel akvaparku Aqualand Moravia, kde lidé mohou využít bazén s termální vodou z místního termálního vrtu.
 
„Návštěvníci nejvíce využívají finskou saunu, ve které probíhají čtyřikrát do týdne stále oblíbenější saunové ceremoniály. Kdo naopak chce vyzkoušet extrémní chlad, může zkusit naši kryokomoru,“ doplnil Pavlacký.
 
Mýtus č. 6: Saunováním proti virózám a nachlazením 
 
Pravidelná návštěva sauny podporuje odolnost organismu vůči chřipce a nachlazení. Pokud už se o nás nějaká ta nemoc pokouší, měli bychom se sauně vyhnout. Vypotit bychom se měli, ale v posteli.
 
Pokud své oslabené tělo vystavíme extrémním teplotám, které v sauně panují, projevy nemoci se tím jen zhorší. Často může být také problém s léky, které se při nachlazení nebo chřipce podávají a jejich kombinace s vysokými teplotami.
 
Navíc bychom měli brát ohled i na ostatní, kterým v teple a vlhku můžeme bakterie a viry snadno předat kapénkovou cestou.

odpočinek v sauně

 

 

Mýtus č. 7: Sauna pomáhá rychleji zhubnout
 
Samotná návštěva sauny nám tuk z těla neubere. Při saunování ubývá v těle voda, kterou však rychle jídlem nebo pitím doplníme. Celkově návštěvou saunu spálíme zhruba okolo 300 kalorií.
 
Co nám ale může pomoci při hubnutí je fakt, že při saunování odchází z těla toxiny, které mají na svědomí ukládání tuku v podkoží. Saunování také posiluje metabolismus, což nám v procesu redukce váhy zcela jistě pomůže.
 
Mýtus č. 8: Alkohol a cigarety nemají na saunování vliv
 
Spousta lidí má saunování spojeno se zábavou, u které se rádi napijí, pobaví se s přáteli, zakouří si. Riziko saunování v kombinaci s alkoholem a cigaretami by však nemělo být bráno na lehkou váhu.
 
Alkohol rozšiřuje cévy a při popíjení ve vysokých teplotách dochází k intenzivnější opilosti, čímž může dojít kromě dehydratace a nevolnosti i k nejrůznějším úrazům jako jsou opařeniny nebo pády.
 
Stejně tak roztahuje cévy i tabák a pokud si během saunování dopřejeme cigaretu, musíme počítat s rizikem intenzivnějšího vstřebání škodlivin do sliznice dýchacího systému, která je ve vyšších teplotách více prokrvená.
 
 
Ať už jste o těchto mýtech slyšeli nebo ne, sauna je při správném používání bezpečným a příjemným zpestřením dlouhých podzimním a zimních večerů. Pokud jste ji tedy zatím nenavštívili, je na čase to alespoň vyzkoušet a sami uvidíte, jestli tomuto zdravému koníčku přijdete na chuť.




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Koupelny ERBES - rekonstrukce koupelen
Rekonstrukce koupelen a bytových jader. Grafický návrh ZDARMA, kompletní servis, garantovaná kvalita a příznivé ceny! Nová koupelna za několik dní.

Levné povlečení pro tebe!
V obchodě Tvoje povlečení najdete hladké bavlněné povlečení, oblíbené mikrokrepové a krepové povlečení, které nemusíte žehlit, flanelové povlečení i luxusní saténové povlečení.



reklama