Úvod > volný čas > Jak dodržet novoroční předsevzetí? I.část

Jak dodržet novoroční předsevzetí? I.část

Rubrika: Zdravý styl    Vyšlo:
Autor:    Foto: Pixabay
Jak dodržet novoroční předsevzetí? I.část

Klíčem je pevná vůle a odborná pomoc


Blíží se konec roku a s ním i potřeba většiny z nás vykročit do toho nového co nejlépe. K tomuto období se vztahuje i stanovení novoročních předsevzetí. Často plánujeme omezit konzumaci alkoholu, kouření cigaret, zlepšit svou životosprávu nebo začít docházet na preventivní prohlídky. Pokud se rozhodneme se svými zlozvyky skončit na vlastní pěst, často přeceníme své možnosti a výsledkem je opakování pokusu s každým nadcházejícím rokem.
 
Vhodnou cestu tak může představovat svěření se do odborné péče. Bez pevné vůle to však nepůjde. Jaká je tedy ta správná cesta? Dnes se podíváme na to, jakou nejlepší cestu k omezení konzumace alkoholu a kouření cigaret doporučují odborníci z EUC Kliniky.


Přestaňte s kouřením úpravou denní rutiny
 
Kouření je zlozvyk v české populaci velmi rozšířený. Ke skoncování s ním by nás měl motivovat především fakt, že tím můžeme výrazně pomoci svému zdraví (snížení rizika rakoviny, infarktu, obstrukční plicní choroby apod.). Častým řešením bývá přechod na elektronické cigarety. K tomuto kroku jsou ale odborníci spíše skeptičtí. „Elektronická cigareta odstraní zápach, ale závislost nikoliv, naopak – můžeme si ji totiž zapálit kdykoliv a kdekoliv,“ říká MUDr. Martina Tomšů z interního oddělení EUC Kliniky Plzeň.
 
Základním problémem jsou návyky spojené s kouřením (cigareta ke kávě, po ránu, před spaním apod.). „Nejdřív je potřeba, abychom si vypsali, při kterých rituálech si běžně zapálíme cigaretu. Pak zavzpomínat, při kterém z nich jsme dokázali dodržet vše ostatní a u toho nekouřit. Pokud si takový moment vybavíme, zjistíme, že máme na co navazovat a že přijdeme jen o jednu část svého zvyku,“ radí MUDr. Andrea Dutková z psychiatrického oddělení EUC Kliniky Praha – Opatovská. Abychom posílili svou vůli, doporučuje se narušovat i další stereotypy.
 
Toho lze docílit jejich jakoukoliv úpravou. „Například ráno po probuzení bychom měli začít den jinak – třeba se pět minut protahovat a teprve pak zahájit obvyklou činnost. Člověk funguje jako systém a když v systému změníme jeden prvek, následky pocítí všechny jeho součásti,“ pokračuje MUDr. Andrea Dutková.
 
Na závěr je potřeba si stanovit, jak dlouho budeme úpravy režimu dodržovat. Nejvhodnějším obdobím jsou 3 měsíce – po této době bychom se měli ohlédnout a vyhodnotit, zda budeme v nastolených změnách pokračovat. Přestat s kouřením je velká změna, a proto je vhodné se s ním rituálně rozloučit. „Zlomte poslední cigaretu v půli a zbytek krabičky hoďte do ohně. Při nedostatku vůle pomůže odvykací poradna,“ dodává MUDr. Vladimíra Harmáčková z interního oddělení EUC Kliniky Plzeň.

 

 

Alkohol stačí omezit
 
Omezení pití alkoholických nápojů bývá jedním z nejčastějších předsevzetí. Při nadužívání alkoholu riskujeme krom jiného poškození kardiovaskulárního aparátu, jater, slinivky, výskyt zhoubných nádorů nebo poškození mozku. Na sociální úrovni pak závislost negativně ovlivňuje naše mezilidské vztahy a způsobuje pracovní problémy, jež mohou vyústit v nezaměstnanost. Na druhé straně se však objevují i názory poukazující na pozitivní účinky alkoholických nápojů, a to jak z hlediska zdravotního, tak i sociálního.
 
Často bývá jako neškodná uváděna sklenička vína nebo piva denně (s výjimkou léčených nebo vyléčených alkoholiků, pro které je jakékoli množství ohrožující), vhodná míra ale vždy závisí na individualitě každého jedince. „U konzumace alkoholu je problémem především vytvoření návyku, psychické závislosti. Pokud je nárazová a nedochází u ní k opilosti, dá se považovat za součást společenské normy a má symbolický a stmelující charakter. Rizikovější je pravidelnější konzumace alkoholu doprovázená opilostí, která se stává součástí stereotypu a vede k závislosti,“ upozorňuje MUDr. Dutková.


Motivace je základ
 
Všechna předsevzetí mají jedno společné – chceme se díky nim stát lepším člověkem. Ať už se jedná o zbavení se zlozvyku, zlepšení životosprávy, rozvinutí nového zájmu nebo odstranění negativních charakterových rysů, důležitou roli hraje vnitřní motivace. „Při všech snahách je směrodatné, abychom je prováděli proto, že sami chceme, nikoli kvůli tlaku okolí.
 
Ve skutečnosti máme možnosti ke zlepšení celý rok stejné, začátek roku však přináší určitý tlak vzhledem ke starším předsevzetím. Všichni se nás začnou vyptávat, zda budeme opět hubnout, učit se cizí jazyk… V ten moment se rozjede spirála výčitek: loni se mi to nepovedlo, předloni také ne… a to rozhodně není dobrá motivace.
 
Základem úspěchu je se uvolnit, poslouchat své tělo, nastavit si priority a uvědomit si, co opravdu chci a zda jsem ochoten do toho něco investovat (peníze, čas). Dále je potřeba nezapomínat, že i malý pokrok je pokrok, a dávat si spíše malé, dosažitelné cíle,“ doporučuje MUDr. Martina Berková z oddělení psychiatrie EUC Kliniky Plzeň.


Držíme palce, abyste si stanovili jen taková předsevzetí, která jste schopni naplnit, a přejeme úspěšný rok 2019!



reklama