Úvod > volný čas > Jak dodržet novoroční předsevzetí? II.část

Jak dodržet novoroční předsevzetí? II.část

Rubrika: Zdravý styl    Vyšlo:
Autor:    Foto: Pixabay
Jak dodržet novoroční předsevzetí? II.část

Blíží se konec roku a s ním i potřeba většiny z nás vykročit do toho nového co nejlépe. K tomuto období se vztahuje i stanovení novoročních předsevzetí. Pokud se to vaše týká úpravy jídelníčku či dodržování pravidelných preventivních prohlídek, jste na správném místě.
V následujících řádcích vám nabídneme odpověď na otázku, jak zlepšit svou životosprávu a jak začít docházet na preventivní prohlídky.
 
Jak zmiňují odborníci z EUC Kliniky Pzeň a Praha-Opatovská, pokud se rozhodneme se svými zlozvyky skončit na vlastní pěst, často přeceníme své možnosti a výsledkem je opakování pokusu s každým nadcházejícím rokem. Vhodnou cestu tak může představovat svěření se do odborné péče. Bez pevné vůle to však nepůjde!


Změnit stravovací návyky ano, ale s rozumem
 
Začátkem roku nás často trápí výčitky svědomí kvůli přejídání v období vánočních svátků, a tak se mnozí z nás snaží zlepšit svou životosprávu. Zdravější stravování tělu prospívá, ke změnám je však potřeba přistupovat rozumně a nezpůsobit tělu šok radikální změnou původních zvyklostí. „Optimální je jíst pravidelně 5 – 6x denně. Zásadní je, aby byla strava pestrá a vyvážená – tedy aby zahrnovala bílkoviny, tuky, cukry, vitamíny, minerály a dostatek tekutin,“ doporučuje praktická lékařka MUDr. Andrea Krystlová.
 
Tyto zásady platí jako obecná součást zdravého stravování, k sestavení konkrétního jídelníčku je ale potřeba přistupovat individuálně. „Stravovací trendy se stále mění, dle mého názoru však vyhrává zdravý selský rozum. Základem je vyvážená strava, aby tělu nechyběly potřebné vitamíny a minerály.
 
Zastoupení jednotlivých složek potravy pak závisí na individuálních potřebách daného jedince – jinak se bude stravovat fyzicky pracující člověk a jinak člověk se sedavým zaměstnáním,“ doplňuje MUDr. Jana Vymětalová, praktická lékařka z EUC Kliniky Plzeň.

 

 

Jednou z populárních forem změny stravovacích návyků je přechod na vegetariánskou nebo veganskou stravu, tedy vyřazení masa či všech produktů živočišného původu. I v tomto případě se jedná o radikální zásah, je tedy potřeba při něm zvážit všechna pozitiva a negativa.
 
Důležité je zaměřit se na doplňování chybějících složek stravy jiným způsobem. „Vegetariánská strava s sebou nese riziko nedostatku některých esenciálních mastných aminokyselin a vitamínů. Pokud se takto někdo rozhodne, měl by si před zahájením diety zjistit co nejvíce informací a volit dostatečně pestrou rostlinnou stravu,“ varuje MUDr. Jana Vymětalová.
 
Kromě uváženého stravování mohou vegetariáni a vegani získat živiny uměle z doplňků stravy nebo ve formě injekcí na lékařském pracovišti, jak vysvětluje praktický lékař MUDr. Jaroslav Štimpl z EUC Kliniky Plzeň: „Z mého pohledu doporučuji vegetariánům a veganům při znalosti metabolických parametrů 1x ročně podání vitamínu B12 (5 ampulí intramuskulárně). Pokud však nejsou k vyřazení produktů živočišného původu ze stravy zásadní důvody, nejsnáze doplní všechny potřebné látky, když si alespoň občas maso dají.“


Odkládání preventivních prohlídek nadělá víc škody než případná nemoc
 
Preventivní prohlídky u lékaře patří k činnostem, které často odkládáme. Ať už jde o strach ze zjištění nemoci, bolestivosti prohlídky nebo nedostatek času, mnohdy je odsouváme na dobu neurčitou. Na další týden, měsíc, po Novém roce. Ze zákona přitom vzniká nárok na všeobecnou preventivní prohlídku u praktického lékaře (1x za dva roky), stomatologickou prohlídku (2x ročně), gynekologickou prohlídku (od 15 let 1x ročně), screening nádorů prsu (od 45 let 1x za dva roky), screening nádorů tlustého střeva a konečníku (od 50 let 1x ročně, od 55 let 1x za dva roky nebo 1x za deset let v případě kolonoskopického vyšetření) a screening nádorů děložního hrdla (od 15 let 1x ročně).
 
Častým důvodem k nedocházení na prohlídky bývá obava z odhalení vážné nemoci. Je však potřeba si uvědomit, že právě včasné zjištění nemoci zvyšuje šanci na vyléčení.
 
 
Jedním z nejobávanějších odborníků v rámci preventivních prohlídek bývá zubař. „Důvod strachu z návštěvy stomatologa je pouze subjektivním pocitem pacienta. Je nesporné, že ošetření není příjemné, ale v dnešní době lokálních anestetik a v některých zařízeních i možnosti analgosedace (navození hlubokého spánku pomocí léků) se dá ošetření absolvovat bezbolestně,“ vyvrací tyto obavy MUDr. Jitka Chytrová, stomatoložka z EUC Kliniky Plzeň.
 
Odkládání stomatologické prohlídky bývá často spojeno s mylnou představou, že potíže vzniklé v dutině ústní nemohou být vážné. Opak je ale pravdou.
 
„Čím déle se návštěva odkládá, tím více komplikací hrozí. Z banálního a lehce ošetřitelného počínajícího zubního kazu může při jeho neléčení dojít až ke ztrátě životnosti zubu, nutnosti protetické rekonstrukce nebo dokonce ztrátě zubu. Komplikace v podobě abscesů končí mnohdy hospitalizací na stomatologické klinice. Konečným důsledkem neoprávněného strachu bývá i u mladých lidí celková zubní náhrada. Preventivní prohlídky jsou žádoucí i v případě bezzubých pacientů z důvodů onkologické prevence,“ dodává MUDr. Chytrová.


Motivace je základ
 
Jak jsme zmínili již v předchozím článku věnovaném omezení konzumace alkoholu a kouření cigaret, všechna předsevzetí mají jedno společné – cílem je stát se díky nim lepším člověkem. Ať už se jedná o zbavení se zlozvyku, zlepšení životosprávy, rozvinutí nového zájmu nebo odstranění negativních charakterových rysů, důležitou roli hraje vnitřní motivace.
 
Při všech snahách je důležité, abychom je prováděli proto, že sami chceme a jsme o tomto kroku přesvědčeni. Ve skutečnosti totiž máme možnosti ke zlepšení celý rok stejné, nenechte se tedy natlačit do radikální změny jen proto, že se blíží 1. 1. Pokud si nejste velkou změnou jistí, raději počkejte, až budete připraveni. Nebo začněte malými krůčky.


Přejeme vám pevnou vůli a sílu stanovit si jen taková předsevzetí, která jste schopni dodržet! A pokud máte pochyby, začněte pomalu a pamatujte, začít se zlepšovat můžete klidně i v dubnu, až budete připraveni.


Zdravý a spokojený rok 2019!




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Zen shop a masáže Relax
bolesti zad, hubnutí, relaxaci to vše získáte pomocí masáží nebo terapie tradiční čínské medicíny doplněné bylinnými přípravky z TČM nebo ajurvédy



reklama