Úvod > Novinky > Na zámku v Holešově se odehrává festival Musica Holešov

Na zámku v Holešově se odehrává festival Musica Holešov

Rubrika: Náš tip    Vyšlo:
Autor:    Foto: archiv autorky a Musica Holešov
Na zámku v Holešově se odehrává festival Musica Holešov

„Vítám vás na zámku v Holešově!  Jsem Jan, hrabě z Rottalu, a jsem majitelem zámku i celého panství. Kdo se mi postaví, toho ztrestám. Pracovat, nebo popravit. Nebo vystěhovat. Však sem rádi přijdou jiní, kteří mi budou vděční. A ne jako ti vzpurní Valaši! Jsem císařský tajný rada a moravský nejvyšší zemský soudce, já s nimi všemi zatočím,“ přivítal mne v prostorách Piano nobile rokokově oděný muž sice zdvořile, ale s krutým podtextem. Není divu, říkalo se mu „Zlý Rottal“. První majitel a stavitel zámku po třicetileté válce.

 

 

Až později se představil jako kastelán Jaroslav Radecki a nabídl prohlídku prostor v prvním patře, se zaklenutými stropy, s výzdobou s antickou tématikou, dále Salla terreny a sklepních prostor, kde funguje vyhlášený New Drive Club. To snad jindy, teď byl čas jen na prohlídku výstavy o Slavných vilách Zlínského kraje a obrazů na téma Freud a Kafka v enfiládě v prvním patře před slavnostním zahájením festivalu Musica Holešov.

 

 

Ten navazuje na místní bohatou hudební tradici. Hlavní sál ohromuje čistými hladkými liniemi s mohutnými satyry, byl postaven Františkem Antonínem Rottalem, nejosvícenějším z majitelů. Miloval hudbu a divadlo, měl vlastní orchestr a soubor a zde snad působil i nejslavnější holešovský rodák, barokní skladatel František Xaver Richter. Ten pak odešel do Mannhaimu, kde spoluvytvářel styl hudby, na který navazoval hudební génius W. A. Mozart.

 

 

Patronem a dramaturgem festivalu je současný holešovský rodák, klavírista Karel Košárek. „Já tu vyrůstal, zpíval jsem v tatínkově pěveckém sboru a chodil na zdejší hudebku. Protože je mi známá historie a zdejší hudební tradice a protože je tu takový krásný prostor, postavený přímo pro provozování hudby, nebylo možné, aby tu festival nevznikl. Chtělo to vlastně málo, jen dobré organizátory a sponzory a pozvat kvalitní umělce. Myslím, že se vše podařilo a že letošní program je přitažlivý pro mnoho lidí,“ usmívá se spokojeně klavírista.

 

 

Na slavnostní zahájení festivalu, které se uskutečnilo  22.září,  byla stylově vybrána snad nejznámější opera barokního skladatele Georga Fridricha Händla,  Acis a Galatea. Soubor The Czech Ensemble Baroque Orchestra a Chor tvoří mladí čeští hudebníci a zpěváci, kteří se věnují barokní hudbě a dělají ji stylově a na dobové nástroje. Vedoucí souboru a dirigent Roman Válek, sbormistryně, jeho žena, Tereza Válková a režisérka Jana Janěková, dirigentova sestra, připravili hudební zážitek, ze kterého čišela jednotná umělecká linie a radost z muzicírování.

 

 

„Operu jsem realizovala již v roce 2005 na festivalu ve Znojmě, ale s jinými lidmi. Ze sólistů jsou jen dva stejní a sbor se také hodně obměnil a tenkrát tam nebylo baletní duo. Takže jsem vlastně postavila během tří dnů celou operu,“ usmívá se režisérka Jana Janěková. „Já vycházím vždy z individuality zpěváka, chci, aby jeho vystoupení působilo přirozeně. K operní režii mne přivedl můj bratr a jsem mu za to vděčná. Učím muzikálové herectví, ale já příliš styly neřeším, prostě mi jde o plnokrevné divadlo,“ dodala nedávná přední herečka Mahenovy činohry.

 

 

Mezinárodní obsazení mladých zpěváků bylo sympatické a bylo slyšet, že sice ještě mají na čem pracovat, ale že mají dobře našlápnuto. Krásný Acis, naivní, nadšený a zamilovaný, ztělesněný Christoferem Genzem z Erfurtu, má sice menší hlas, zato s ním pracuje s inteligentní technikou. Jeho přítele Damona zpíval tenorista Marek Olbrzymek již ve Znojmě, byl proto suverénní jak hlasově, tak herecky. Galatea Anna Mikolajczyk z Varšavy zpívala roli také podruhé, ale chyběla jí jistota a přirozený projev, což brzdilo i uvolnění barevného sopránu. Napětí a děs přinesl do druhého dějství Polyphemus  basisty Mariana Krejčíka, bohužel se vydal ze sil už na začátku a pak nebylo kam roli gradovat.

 

 

Svěží a nápaditou režii doplnilo půvabné baletní duo Acis a Galatea v choreografii Hany Litterové, které v mezihrách doplňovalo zpěváky. Mladý roztomilý Ondřej Martiš měl za partnerku Janu Přibylovou, což když divák zjistil, zatajil se mu dech. Působila, že je jí sedmnáct a vznášela se jako vánek. Celkový dojem doplňoval působivý a nápaditý světelný design Arnošta Janěka, který vtáhl do hry i satyry, stojící po stranách sálu.
Sbor pod vedením Terezy Válkové zpíval s plným a vyrovnaným zvukem a orchestr, hrající na originální nástroje, hrál s ethusiasmem a čistou intonační souhrou. Snad by ze strany dirigenta neškodilo dát zvuku orchestru větší dynamickou plasticitu. Akustika sálu je přece jen příliš hutná a počítá i s intimním výrazem.

 

 

Festival pak pokračoval dál odpolednem pro rodiny s dětmi a  Minioperami dvojice Uhlíř-Svěrák. Přijelo Zemlinského kvarteto, Roman Janál s Karlem Košárkem provedl písňový recitál a Rapsodie v modrém pokoji byla doménou nikoho menšího než Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers. Podzimní část festivalu bude 25. října patřit Filharmonii Bohuslava Martinů a  24. listopadu Danu Bártovi spolu s Robert Balzar triem. Vydat se na hudební festival do Holešova, to je dobrý nápad!


Mohlo by se hodit


reklama