Úvod > Novinky > Kuky se vrací… na Špilberk

Kuky se vrací… na Špilberk

Rubrika: Náš tip    Vyšlo:
Autor:    Foto archiv autorky
Kuky se vrací… na Špilberk

Malého červeného medvídka Kukyho, který si prožil spolu s ostatními postavičkami v knížce i ve filmu spoustu dobrodružství, znají jistě všechny děti. Proto je určitě nadchne možnost se s ním a jeho kamarády potkat znovu a zblízka na výstavě, která probíhá 9. listopadu až do konce ledna příštího roku na brněnském Špilberku.

 

 

Výstavu připravovali spolu s pracovníky Muzea města Brna i filmový režisér Jan Svěrák a brněnský výtvarník Jakub Dvorský, kteří se setkali nad projektem filmu Kuky se vrací, jež je kombinací hraného a animovaného příběhu plného fantazie, akčních scén a vtipných dialogů. Premiéra filmu se uskutečnila 20. května 2010 a film získal prestižní ceny Český lev 2010, a to dokonce ve třech kategoriích -  střih, zvuk a nejlepší hudba - a také Křišťálový globus z Karlovarského filmového festivalu.

 

 

„Vznik výstavy byl vlastně náhodný. Film skončil a já se musel rozhodnout, co s domkem, s náklaďákem, hospodou a s dalšími artefakty, přece jsem to nemohl mít v garáži. Vyhodit to, to je přece škoda. Chodily se na to koukat děti, a protože jsem z učitelské rodiny, mám tendenci pořád říkat, co vím a něco vysvětlovat, tak jsem jim k tomu povídal, jak se vlastně ten film dělal. A když jsem viděl ten zájem, vznikl nápad s výstavou,“ vysvětloval režisér Jan Svěrák.

 

 

„Výstavy byly už čtyři, Kladno, Červený Hrádek, Praha, Olomouc a teď Brno. Víc už jich nebude, ony ty postavičky jsou z přírodnin a nevydrží už další stěhování a instalování. Už je vidělo víc než 25 tisíc dětí a teď ještě uvidí tady na Špilberku. A film vidělo na 350 tisíc diváků a na Vánoce bude ještě v televizi. To určitě ještě děti na výstavu přiláká,“  je přesvědčen režisér.

 

 

Brněnský výtvarník Jakub Dvorský je především tvůrce počítačových her.  Začal počítačovou hrou Samorost, která byla publikovaná na webu. Protože potřeboval pro tvorbu počítačových her i další profese, založil studio Amanita Design a přibylo druhé pokračování hry Samorost2. Světově úspěšnou se stala logická hra Machinarium, která získala několik mezinárodních ocenění. Návrhy k této i k dalším hrám umožní divákům nahlédnout do příprav a zákulisí jejich tvorby. Zájemci si mohou některé počítačové hry na výstavě zahrát. Překvapením budou ukázky z připravované hry Botanicula, která zde má premiéru, přesto že ještě není hotová.

 

 

„Máme při tvorbě her jednu zásadu. Neděláme hry pro zákazníky a pro byznys, děláme je pro sebe, musí nás to bavit, a pak dokážeme rozvinout svoji imaginaci, hravost a představivost. A ono to funguje, pak to baví i lidi a proto máme úspěch,“ je přesvědčen Jakub Dvorský.  „Nedáváme si ani žádná omezení nebo tabu. Jen ta, co jsou v nás. Já nemám rád brutalitu, a proto do ní nejdu. A mám rád přírodu, což je z mé práce vidět. Taky mám rád staré stroje, které už přestaly sloužit a pomalu se rozpadají a vrací se do přírody. To taky na výstavě je. Pro mne je nejlepší inspirací život, neopakuji osvědčená témata, to mne nebaví,“ vyznává se výtvarník.
U vchodu na výstavy vítá příchozí velká postava červeného medvídka. A na závěr si všichni hraví, malí i velcí, mohou užít projížďku v Hergotmobilu a v dětské dílně třeba namalují svůj vlastní nápad na počítačovou hru. V každém případě prožijí krásné odpoledne v kouzelném prostředí a setkají se s oblíbenými postavičkami.


Mohlo by se hodit


reklama