Úvod > Novinky > Kouzelná Gisele je opět v Brně

Kouzelná Gisele je opět v Brně

Rubrika: Za kulturou...    Vyšlo:
Autor:    Foto: archiv ND Brno, Jana Hallová
Kouzelná Gisele je opět v Brně

Soubor baletu Národního divadla v Brně přišel s novou premiérou. Je jí klasický balet Gisele, který patří k pilířům baletní dramaturgie. Vedení souboru si slibuje velký zájem publika a dlouhé setrvání titulu na repertoáru.
Jde o pohádkový příběh, který má v sobě zakleté kouzlo ztracené tragické lásky a hudbu, která sama nese děj i choreografii.
 
Romantické dílo podle legendy Heinricha Heineho bylo poprvé provedeno v roce 1841. Je to legenda o nevěstách, které zemřely ještě před svatbou, podvedené svými nápadníky, a které se v noci proměňují v krvelačné bestie a rozsápou každého, kdo se jim dostane do cesty.

 

 

V prvním jednání je Gisele vesnická okouzlující dívka, kterou miluje místní chlapec Hilarion. Ona se však zamiluje do cizince Alberta, který se jí dvoří, aniž jí prozradí, že je šlechticem. Pravdu Gisele neunese a puká jí srdce. Čistá, realistická, kouzelná vesnická idylka je doplněna návštěvou šlechtického dvora, při které je obdarována Gisele. Druhé jednání jde do příkrého kontrastu, temný, přízračný les plný mlhy, z níž vystupují víly v bílých, snad až příliš realisticky vypracovaných a vyšňořených šatech. Albert, stíhaný výčitkami svědomí, je podvedenou Gisele zachráněn, upřímný Hilarion je vílami rozsápán.

 

 

Gisele je stěžejní a vysněná role pro tanečnici. Je poznamenána řadou předepsaných a zaužívaných baletních prvků, které postupně do díla vnesli slavní choreografové. Nelze si nevšimnout pod prsy překřížených rukou všech víl. Podtext? „Ale kdepak, praktičnost. Tradovalo se, že je to gesto, jak žena drží dítě. Ale ony byly přece panny… První choreograf Jean Coralli takto zafixoval ruce první Gisele, Carlotte Grisi, snad prý je měla moc dlouhé, ale to může být tradovaná zlomyslnost.
 
Faktem je, že tohle gesto už k Gisele neodmyslitelně patří,“ směje se současný choreograf  brněnské inscenace Gisele, Robert Streiner. „Ony sice originální podklady pro choreografii tohoto díla už neexistují, ale tradují se a ponechávají se, zejména ty od Maria Petipy. Přesto se každý choreograf snaží přinést něco svého, zejména ve druhém dějství. Já dívky víc otevírám a vytahuji vzhůru. V prvním jednání nechávám tančit i chlapce, aby měl děj větší variabilitu, jinak ovšem ctím styl,“  přiblížil svůj tvůrčí přístup k inscenaci choreograf, který se sice narodil v Krakově, studoval však v Praze a jako tanečník působil téměř po celém světě, při čemž ho jako choreografa nejvíce utvářelo italské prostředí.

 

 

Scéna Daniela Dvořáka je překvapivě líbivá, až dětsky naivní, poetická a jednoduchá. Akcentuje portály, ze kterých vystupují reliéfy domků i obrovitých stromů, provaziště je zakryto obláčky. Je to malovaná dekorace, barvotisková, pohodová a hřejivá. Hudba A. Ch. Adama je stejně milá a klasicistní, romantické pojetí zdůrazňuje melodičnost. Instrumentace je střídmá a průzračná, což klade velké nároky na interpretaci, neboť intonační nepřesnosti nejdou za nic schovat, zejména v hornách a dřevěných nástrojích.
 
Orchestru, ponořenému do orchestřiště, by neškodila větší nosnost. Nicméně svižnost a tempová pregnantnost dirigenta Pavla Šnajdra tanečníkům pomáhá k precizním a fascinujícím výkonům.

 

 

První premiéru 18. listopadu tančila Maiko Abe, lidsky prostá a půvabná, herecky přesvědčivá, ve druhém dějství oduševnělá a precizní. Partnerem jí byl v roli Alberta Filip Veverka, vypracovaný, elegantní a mužný typ, skvěle ovládající skoky a piruety. V roli Hilariona byl půvabný i dojemný Petr Kondler. Jako Královna víl okouzlila Ivona Jeličová. Inscenace má téměř ve všech rolích trojí obsazení, v roli Gisele je možné ještě vidět Eriko Wakinozo a Andreu Smejkalovou, v roli Alberta alternují Jan Fousek a Michal Pimek, Hilariona si také zatančí Václav Šutorka a Gregor Geiselbrecht a jako Královna víl se představí rovněž Michaela Schusterová a Maiko Abe. Všechna obsazení tedy zaručují perfektní a přitom emotivní estetický zážitek.

 

 

„V Brně se poprvé Gisele objevila až v roce 1968 v choreografii Miroslava Kůry a pak v roce 1983, kdy ji v choreografii Jiřího Blažka ztvárnila Soňa Zejdová. Tato inscenace se dočkala víc jak 100 repríz a doufáme, že nasazení titulu obecenstvo opět ocení,“ slibuje si šéfová baletu Lenka Dřímalová. Nutno ještě upozornit, že představení Gisele se odehrává v Mahenově divadle a že útulné prostředí této hudební scény umocňuje pohodovost a líbeznost zážitku.


Mohlo by se hodit


reklama