Úvod > Novinky > Jekyll a Hyde na scéně Městského divadla v Brně

Jekyll a Hyde na scéně Městského divadla v Brně

Rubrika: Za kulturou...    Vyšlo:
Autor:    Foto: archiv MDBrno
Jekyll a Hyde na scéně Městského divadla v Brně

Muzikál o osobnosti rozpolcené na dobro a zlo, které její nositel vyvolá a pak už není schopen zvládnout, je diváckým tahákem, přesto, že nejde o žádnou lacinou legraci. Na Hudební scéně Městského divadla v Brně byl uveden poprvé, byť vídeňská inscenace, která je pro Brno inspirací, se odehrála již před deseti léty.
 
Je to dílo závažné především morálně. I když se odehrává před sto lety v Londýně, má stále aktuální podtext. Dosud stále nevíme, kde a proč se v nás rodí zlo a je-li ho možné ovládnout. Hlavní hrdina, doktor Henry Jekyll, tento úkol nezvládl. Jeho představitel, Petr Gazdík, však zvládá režii i interpretaci postavy hlavního hrdiny přesvědčivě.

 

 

Inscenátoři brněnského představení měli údajně volnou licenci, přesto se na režii i scénografii, stejně jako na hudebním zpracování hodně podepsala již zmíněná vídeňská inscenace. Po hudební stránce se nakonec není co divit, dirigent Caspar Richter stál za dirigentským pultem ve Vídni i nyní v Brně a je podepsán pod hudebním nastudováním. „Jsem přítelem autora hudby, proto mi dovolil rozšířit instrumentaci, což obohatilo barevnost orchestru, ve Vídni byl podstatně menší než je tady v Brně,“ prozradil Caspar Richter. Vede orchestr s jistotou a bravurou a s úspěchem se snaží o citlivou dynamiku při podkreslování emotivních pasáží. Naopak graduje s citem čísla, kde se sváří dobrý doktor Jekyll se zloduchem Hydem, a má vždy načasovaný vrchol na správnou chvíli.

 

 

Kladem představení je jednoznačně výprava. Christopher Weyers, který již v Brně spolupracoval na Bídnících či Ptákovinách, vytvořil přesvědčivou scénu viktoriánského Londýna, působivými, i když úspornými prostředky. Kostýmy Andrey Kučerové jsou realistické, účelné a efektní. Scénické projekce jsou sugestivní, i tady se projevila vídeňská předloha. Křišťálová lebka, obrovská zelená spirála, zrcadlový horizont, to je sázka na výhru. A spousta kouře a mlhy. Inu Londýn, komíny, vlak, to lze pochopit. Divák je ale po víc než hodinové první polovině se slzícíma očima, alergici se dusí. Navíc, zpěváci v tom musí zpívat a je to znát.
Obsazení na repríze 23. listopadu bylo velmi šťastné.

 

 

Petr Gazdík v roli Jekylla je fascinující, předvádí skvělý herecký koncert a jako jeden z mála skutečně hlasově roli skvěle zvládá. Krok s ním držela i představitelka prostitutky Lucy Ivana Vaňková. Přirozený a pravdivý herecký projev je doplněný osobním charismatem. Její zastřený hlas je barevný a intonačně zvládnutý i ve výškách. Hlas Ladislava Koláře v roli Sira Carewa působí přirozeně a příjemně, neboť se pohybuje v hlubších polohách. Dobrým tahem bylo také obsazení Miroslava Čížka do role biskupa, jeho tenor je tu plně funkční.
 
Pro ostatní, zejména dámy, Hanu Holišovou, Janu Gazdíkovou a Janu Musilovou, bylo zpívání ve dvoučárkované oktávě nad jejich síly. Nebo to byl důsledek dusivého kouře na jevišti? Nebo necitlivost zvukaře, který přehnal decibely, což způsobilo nepříjemné zkreslení vysokých hlasů?

 

 

Přes tyto, pro běžného diváka přehlédnutelné nedostatky, je inscenace Jekylla a Hydea v Městském divadle v Brně dobrým dramaturgickým tahem a pro diváka jistota, že půjde na představení, které se mu jistě bude líbit.


Mohlo by se hodit


reklama