Úvod > Novinky > Chci se naučit česky, tvrdí americká operní hvězda Janice Baird

Chci se naučit česky, tvrdí americká operní hvězda Janice Baird

Rubrika: Za kulturou...    Vyšlo:
Autor:    Foto: archiv ND Brno
Chci se naučit česky, tvrdí americká operní hvězda Janice Baird

V Brně se očekává vrcholná kulturní událost. Premiéra opery Elektra, kterou zkomponoval hudební skladatel Richard Strauss, v níž bude titulní roli zpívat americká operní hvězda Janice Baird. Ta je proslulá především jako wagnerovská heroina a zpívala již na všech slavných operních scénách v Evropě i v Metropolitní opeře v New Yorku. A i když má zde Janice velmi nabitý program, chvilku si našla i pro nás…
 
Paní Janice Baird je živelná, charismatická dáma, plná skrytého elánu. Už její próza prozrazuje možnosti jejího projevu, mluví hlubokým a barevným hlasem.

 

 

Co vás motivovalo k přijetí hostování v Brně?

V Brně jsem byla již v roce 2004, ale to byla jen krátká a náhodná soukromá návštěva. Město ve mně stačilo probudit zvědavost, především tím, že zde působil Leoš Janáček. Poznat je blíž a zpívat zde, to mne už tehdy lákalo.
 
Oslovení ze strany brněnské opery prý bylo velmi rychlé?
 
Je to pravda, jsem vlastně záskok za kolegyni, která onemocněla. Když mi volala zoufalá šéfka opery, profesorka Blahová, neznaly jsme se, ale byla do telefonu tak přesvědčivá, že jsem nemohla odmítnout. A termín mám volný, ráda jsem nabídku přijala.

 

 

Elektru jste již zpívala jinde?
 
Je to moje nejoblíbenější role, zpívala jsem ji asi ve dvaceti inscenacích. Baví mne, že každá je jiná a ta brněnská je pro mne velmi osvěžující. Práce s mladým režisérem Roccem je inspirující a rozumíme si i s šéfdirigentem Casparem Richtrem, který přistupuje k dílu s úctou a zodpovědně. Na premiéru se moc těším.

 

 

Jste Američanka, ale zpíváte v Evropě?
 
Můj manžel je Němec a bydlíme v Berlíně. Jako teenager jsem vyrůstala s rodiči ve Vídni, takže se Evropa stala mým druhým domovem. A je tu hodně slavných operních domů, kde jsem dostala příležitost zpívat se slavnými dirigenty a to mne jako zpěvačku naplňuje.

 

 

Jak si hlídáte hlas, máte nějaká omezení? Můžete zmrzlinu?
 
To myslíte vážně? (nezvladatelný smích). To mi připomíná vtip o jednom tenorovi… ale ne, ten nemohu vyprávět!  Ale teď vážně. Buď na post dramatické operní zpěvačky máte, nebo nemáte. Nelze fungovat v životě tak, že stále myslíte na hlasovou dispozici. Samozřejmě, že musíte dodržovat životosprávu a udržovat se ve fyzické kondici. A taky nemůžete jít na představení unavená, musíte být v plné formě. Každá taková role je fyzický a psychický nápor. Třeba v Elektře nesejde zpěvačka vůbec z jeviště. A to víc než 100 minut.

 

 

Zmínila jste Janáčka, máte v repertoáru i jeho hrdinky a uslyšíme vás tu někdy?
 
Já chci zpívat Janáčka, miluji jeho opery! Kdysi jsem začínala jako Káťa, teď studuji Kostelničku a Elinu Makropulos. Ale když ta čeština je tak strašně těžká na výslovnost! Přijala jsem roli Elektry v Brně také proto, abych měla možnost se naučit vyslovovat správně česky. Opernímu zpěvákovi musí být rozumět! Proto se tady chci naučit česky!

 

 

Při studiu opery Elektra si ovšem moc česky nepopovídá. Při práci se tu sešel mezinárodní tým. Dirigent Caspar Richter pochází z Vídně, režisér inscenace ROCC vystudoval sice v Brně, ale je Slovinec, představitelka Klytaimnéstry Helena Zubanovich je Polka, představitelka Chrysothemis  Adriana Kohútková je Slovenka. Takže nakonec na brněnském jevišti zní němčina, neboť opera je zpívána v originále, tedy v němčině.
 
Opera Elektra Richarda Strausse patří k těm nejobtížnějším operním dílům. Je složitá i kompozičně a skladatel ji původně napsal pro 110 hudebníků. V této podobě se hrála jen několikrát, sám autor uznal, že je to organizačně dílo těžko proveditelné a zmenšil orchestr na 80 hráčů.  „Zvýšila se tím ovšem obtížnost hry, protože party, které zbyly, nevyškrtal, ale rozdělil je mezi ostatní hudebníky. Chce to slyšet operu vícekrát, aby se v ní posluchač skutečně orientoval,“ vysvětloval dirigent Caspar Richter.
 
Premiéra v brněnské opeře je v pátek 18. května, další reprízy 20., 27. a 30. května. Tím končí první série. Kdy bude série další, nechtěli představitelé divadla spekulovat.  „To všechno závisí na diváckém zájmu, žádný principál nestáhne nastudované dílo, o které je zájem,“ kličkoval ředitel Národního divadla v Brně Daniel Dvořák.  Proto je s napětím očekávána nejen premiéra, ale i další reprízy. Utáhne divácky Brno tak náročnou operu?


Mohlo by se hodit


reklama