Úvod > Novinky > Theodor Pištěk a jeho Ecce homo

Theodor Pištěk a jeho Ecce homo

Rubrika: Za kulturou...    Vyšlo:
Autor:    Foto: archiv autora a NG
Theodor Pištěk a jeho Ecce homo

Předpověď počasí nám na říjen slibuje mlhy a déšť, tedy ideální čas vyrazit za kulturou. My toto nastávající období odstartujeme stylově - retrospektivní přehlídkou díla malíře a kostýmního výtvarníka Theodora Pištěka, kterou pro podzimní sezonu 2012 připravila Národní galerie v pražském Veletržním paláci.

 


Název výstavy je odvozen od stejnojmenného obrazu.
Theodor PIŠTĚK
Ecce homo

 

Theodor Pištěk na výtvarnou scénu vstoupil koncem padesátých let po ukončení studií na Akademii výtvarných umění. Díky režiséru Františku Vláčilovi, který ho nasměroval k výtvarné práci pro film, se Theodor Pištěk od roku 1960 podílel na výtvarné podobě kostýmů u více jak stovky filmů. Vedle režiséra Vláčila to byl také Miloš Forman, pro jehož filmy Pištěk rovněž navrhoval kostýmy. A právě za kostýmy pro Formanův film Amadeus obdržel cenu Filmové akademie Oskar.

 


Nepatrná část jím navrhovaných kostýmů je umístěna při vstupu do prostoru výstavy.

 

Navrhování kostýmů šlo i mimo rámec filmů. Jen namátkou, Pištěk navrhnul např. nové uniformy pro příslušníky hradní stráže.
 
Věděli jste, že Theodor Pištěk byl také československým reprezentantem v automobilových závodech? Jeho láska ke krásným autům, motorkám a vůbec ke světu automobilismu a všemu, co k tomu patří, je i nedílnou součástí jeho výtvarného díla.

 


Krajina s Hondou

 

Co by malíř, se Theodor Pištěk ve své tvorbě osobitým způsobem vyrovnává s řadou nových směrů v umění druhé poloviny 20. století. Je to zejména geometrická abstrakce, nová figurace a hlavně fotorealismus, ve Francii známý jako hyperrealismus, směr, který vznikl v Americe jako odpor proti výrazově omezenému minimalismu a abstraktnímu umění. Pištěk byl jediný autor u nás, kdo principy fotorealismu ve své tvorbě používal.

 


Midget

 

Ve Veletržním paláci jsou vedle obrazů a kreseb vystaveny i čtyři velké prostorové objekty vytvořené Pištěkem přímo pro daný prostor. Je to třeba reálné závodní auto obtočené sítí. Představuje určitou symboliku, která je vlastně k nalezení i ve všech jeho obrazech. A je jen přáním autora, aby se divák chvilku zastavil a zamyslel nad tím, co chtěl autor svým dílem říci.

 


Závodní auto

 

Nelze opomenout ani prostorovou instalaci vycházející z Pištěkova životního kréda: ,,Miluji prostor… proto vystupuji z plochy obrazu.“

 


Tichá krajina

 

Při vlastní prohlídce je u obrazu „Tichá krajina“ vidět, jak kolo i pletivo jsou již v trojrozměrném prostoru.
 
Výstava nabízí řadu uměleckých zážitků a je retrospektivou tvůrčího a pracovitého umělce, který se dožívá osmdesátky. Za léta své umělecké práce podal realistický obraz o své době a naznačil stále aktuálnější problém - člověk a civilizace.
 
Výstavu doprovází katalog obsahující texty Stanislava Kolíbala, Martina Dostála a rozhovor Heleny Musilové s Theodorem Pištěkem, v němž mimo jiné vzpomíná na studijní léta a aktivity například Palety vlasti, či na vliv filmu na jeho volnou výtvarnou tvorbu.
Jak už je v Národní galerii zvykem, k výstavě je k dispozici také doprovodný program, např. jednorázové akce spojené s fotorealistickou malbou. Zájemci si mohou tento umělecký směr v malířství vyzkoušet.
 
Výstava je otevřena v pražském Veletržním paláci od 26. září 2012 do 6. ledna 2013, denně od 10 do 18 hod kromě pondělí.


Mohlo by se hodit


reklama