Úvod > Novinky > Řidiči - budete ohleduplní?!

Řidiči - budete ohleduplní?!

Rubrika: Auto - moto    Vyšlo:
Autor:    
Řidiči - budete ohleduplní?!

Zkusme si představit že létajícímu personálu zejména výkonným letcům,  budou v rámci brífinku  předletové přípravy promítána panoramata zdevastované přírody a  drastické záběry z míst leteckých katastrof. Takovou expozicí bude optimalizována harmonizace předletových úkonů i  letové činnosti. Laicky řečeno je tu naděje, že leckterý pilot při zburcovaném vědomi své osobní odpovědnosti při startu „ubere plyn“. Tiskoví mluvčí aerolinií čelí hypochondrickým protestům některých cestujících, kteří odmítají lety zabezpečované bezprostředně stresovanou posádkou.
 
Vraťme se ale zpět na zem. Také výrobci automobilů z evropských zemí (ACEA) vyzývají vlády v EU aby zavedly povinné promítání autentických tragedií do předprodejních praktik autosalonů. Konec konců tam to celé neštěstí začíná. Noví zákaznici se tak budou moci seznámit  kromě běžné, pohodové reklamy i s realistickou verzí svého vysněného vozu v plamenech.  Pochopitelně s „vlastní“ přítomností na předních sedadlech.
 
České Dráhy a vedení Městské hromadné dopravy uvažují o tom, že v autosalonech zřídí svoje propagační pobočky a váhajícím zájemcům o nový automobil na místě vysvětlí nesporné výhody hromadné dopravy. No, v poslední době nám shořelo i několik autobusů.
Úzkým hrdlem těchto užitečných úvah mohou být nepřipravení dokumentaristé. Bude dostatek emotivně nabitých scén? Dobře míněné záměry by nepochybně ztroskotaly na postupném zjištění diváků, že jsou vystaveni kalkulovanému  působení několika málo obehraných verzí. V příslovečné znevažujícím přístupu české veřejnosti k propagandě by tyto pečlivě promýšlené horory zlidověly a mohly by se stát osvěžujícím námětem černého humoru. Dobře promýšlená propaganda by se, vymkla svému záměru z rukou. Ne po prvé.
 
První distribuční vlaštovkou osvětových hororů bude televize. „Co se dá dělat“, řekl nám tiskový mluvčí MD „budeme muset přitvrdit. Všude na světě přitvrzují“. Zkusíme se zamyslet, zda ohlášený záměr nadělit divákům on-line  pořádnou porci  krve, stenání a lidských ostatků alespoň splní kýžený účel. Jako každý lék má i lék zaměřený na diskutovanou nevychovanost českých řidičů svoje vedlejší účinky. Jde o to, aby ty nezáměrné někdy přímo škodlivé účinky léku, nepřevážily nad jeho přínosem.
 
Odborníci na lidské chování vysvětlují lhostejnost k cizím tragediím přítomností důležité osobní obrany - tzv. katatýmním popřením. V daném případě vyjádřeném myšlenkou – ano stává se to, ale mě se to netýká. Pro život to je velmi užitečná vlastnost. Umožňuje nám vykonávat zcela běžné věci, například jezdit výtahem, nebo usednout za volant. Lidé, kteří tohle nemohou, plní čekárny psychiatrických zařízení a léčí se. Nám, psychicky běžně vybaveným jedincům, tragické výjevy nepochybně naježí srst, ale osobní obrana vlastní integrity bude ve střehu na pozici ON -  „to bylo něco, prosím podej mi pivo.“
 
Vedlejším účinkem hrůzy „na lžičce před ústy“  patrně bude jen větší odpor veřejnosti k jinak rozumné argumentaci. Chřestící řetězy vzaly za své s koncem středověku. - prostě přestaly fungovat. Zamýšleným barbarským promýváním mozků vláda jen více mydlí už tak dost strmé schody k dopravní kultuře. Úvaha že české řidiče je třeba více stresovat je trochu zcestná, a odborně jen těžko obhajitelná. Čeští řidiči nejsou o nic horší než řidiči všude na světě. Pokud jsou zde horší výsledky, je tomu tak proto, že  nepochybně více stresovaní jsou. Píše se o tom. S jejich časem, penězi a někdy i životy se zde neustále vysloveně  pohrdá.
 
Napadlo mě to, když jsem na velmi frekventované křižovatce odbočil doprava, abych narazil na značku která mě napověděla, že jedu, a dalších 10 vozů za mnou také, do slepé uličky. Víte, stačilo umístit takovou značku pár metrů před tou křižovatkou a nic by se nedělo.
   Výčet toho, co se tu ale úplně běžně děje, přesahuje možnosti této úvahy. Asi se shodneme na tom, že české dopravní prostředí je velmi nekulturní a samo o sobě zavdává příčinu k mnoha nehodám. Představa, že dobrý řidič si za každých okolností poradí se vším „ a přizpůsobí svoji jízdu všem okolnostem“ je asi tak pravdivá jako tvrzení, že duševně zdravý člověk se chová normálně v jakýchkoli podmínkách. Obojí tvrzení jsou sice naprostý nesmysl, ale dobrým důvodem k policejní nebo psychiatrické intervenci.  Dobré klíma zde vznikne až jakkoli nicotná újma na oprávněném komfortu a pohodě řidiče bude nepřijatelná. V opačném případě dochází k bodu zlomu – drobné ujmy jsou normou  a tragedie běžnou odchylkou. Začít řešit katastrofy - to má sice šanci na politickou popularitu, jako každé jednoduché schéma, ale nikoli na úspěch.
 
Pan profesor říkával: kdo Vám v tramvaji stoupne na nohu a neomluví se, je hulvát. Kdo se omluví, je slušný člověk. Kdo si ale dává pozor, aby Vám nestoupl na nohu – to je kulturní člověk. Jsem plně pro, aby se působnost tragických dokumentů v široké míře využila. Navrhuji, aby byly, ve sledovaném pokusu, denně povinně promítány zaměstnancům příslušného ministerstva před zahájením pracovní činnosti. Pokud to povede ke vzniku podmínek pro kulturní dopravní prostředí, které nám nebude šlapat na nohu, beru to zpět a rád přiznám - mýlil jsem se.


Mohlo by se hodit


reklama