Úvod > Novinky > ŽIVOT NA JEDNO POUŽITÍ V – Kouzlo bleskových informací

ŽIVOT NA JEDNO POUŽITÍ V – Kouzlo bleskových informací

Rubrika: Souvislosti    Vyšlo:
Autor:    Foto: tiero - Fotolia.com a archiv redakce
ŽIVOT NA JEDNO POUŽITÍ V –  Kouzlo bleskových informací

Pohádka nebo skandální odhalení ?

Za devatero horami, za devatero řekami a devatero lesy, prostě daleko od nás – lidí chytrých, sympatických a úspěšných žije politováníhodný lidský druh. Jsou tam chátrající muži na dně, ženy slepice, lidé staří a veskrze jednodušší, bez schopnosti žít plný život bez zloby a závisti. Lidi, kteří čtou hnusný a lživý bulvár.
Což o to, sama pohádka začíná povzbudivě. Problém je však v číslech. Ta prokazují, že za devatero horami žije naprostá většina z nás. Inteligentních sympaťáků a sebevědomých žen jako jste vy nebo já, odkojených výlučně seriozními a užitečnými informacemi je zneklidňující menšina.
 
Možné je jen jedno vysvětlení. Bulvární zprávy čte většina z nás. Ne že by je četla pravidelně nebo výlučně (tady je uklidnění na místě), ale je s nimi v docela přátelském, intimním kontaktu. Prostě zafunguje otvírák, lascivní foto a máme to v tašce, navzdory svému pulírovanému Já. Ve světě na toto téma existuje řada výzkumů. Zdá se, že bulvár čtou úspěšní muži i ambiciózní mladé ženy a naopak a lidé v nepříznivé životní situaci se mu vyhýbají. Možná na to prostě nemají. Bylo by správné poznamenat, že i mezi bulvárem a bulvárem existují velké rozdíly. Někdy se zdá, že větší než mezi bulvárem a klasickými novinami.

 

Za klíčovou dírkou
Nemusíme se proto na sebe zlobit. Pátrací reflex patří k základnímu vzdělání každého kojence a vnitřní puzení být v obraze zůstane naší naléhavou potřebou už po celý život. V přemíře informací se zdá být klíčová dírka ten správně přitažlivý formát. Iluze rozpuštěných hranic mezi námi a celebritou je dokonalá. Bulvár je především styl, až potom obsah. A způsob oslovení je to, co přeje kolektivnímu šmírování. Ostatně voyerismus v sobě zahrnuje uspokojení z bezpečné extáze na jedno použití a bez zjevného rizika.
 
Život za klíčovou dírkou je přece jenom zajímavější než každodenní rutina. Vzestupy a pády celebrit umožňuji souhlasné přilákání s tím či oním podle životního cyklu, ve kterém se právě nacházíme. To, že v bulváru myšlení nahrazuje uvažování je pro naši rovnováhu nedoceněná vlastnost. Tak jako následná možnost zaujmout stanovisko. Sice opožděně, ale o to hlasitěji. Jenže měřit bulvár spravedlivým metrem je stejně naivní jako protestovat před cirkusem, že chovají králíky v klobouku. Nechovají, je to jen trik. Přiznejme si, že lidská schopnost vymyslet podvod má navrch před naší schopností ho prohlédnout.
 
 
Trh mocnější než velmoc
 Když začátek sliboval pohádku, měli bychom se jí držet a pokračovat v příběhu o dobru v  novinách a zlu v bulváru. Rádcové celého světa brousí tužky a malují dělící čáru mezi jedněmi a druhými. Jak se to rýsuje, nebude to přímka a konec je v nedohlednu, možná to bude kruh. Chybí nám nový Cimrman, který by odvážně aktualizoval výrok svého kolegy rodáka Komenského: „Ne škola, ale život hrou“. Svůj výrok by doložil obsáhlou a brilantní analýzou českých médií po té, co je zasáhla barevně vyvedená, do nejmenších detailů vykreslená ruka trhu. Trh dal najevo, že by informace neměly zákazníka nudit.  A to je dobrý důvod pro konec pohádky o sedmé velmoci a jejím loajálním a dychtivém čtenáři.

 

Noviny jako zboží
„Nechci kázat pravdu v prázdném kostele,“ prohlásil jeden americký novinář v bouřlivé diskuzi o charakteru novin. Jaká pravda? Jaký kostel? Jaký charakter? Tvrdé poznání, že informace a zábava se staly tržními komoditami vzájemně zastupitelnými (infotainment), stejně jako třeba pasty na zuby, zde zapůsobilo jako mozkový paralyzér. Možná, že tady by byl protest na místě – ano, vydavatelé chovají králíky v klobouku. Před znuděným publikem defiluje narůstající řada ušáků s exotickými jmény, která matou i ostřílené trafikanty. Mizící čtenáře nahradily cílové skupiny spotřebitelů vytvářející umělé lidské ostrovy.
 
Zkušený pohled na věc vystřídal hravě svůdný life style. Prázdnější bulváru, který už více než sto let dělá svoje. Zato noviny ztratily půdu pod nohama. Zahodily schopnost pracovat s informacemi, vyprávět dobré příběhy a co horšího – dávat lidi dohromady. Zdomácněl model bleskových zpráv na jedno použití, případně bez použití (jsou to ještě zprávy?). Vytratil se čtenář a nahradil ho konzument, který si pro svoji večerní hygienu může vyčistit nejen zuby, ale i hlavu náhodně vybraným titulem. V minulých stoletích polemiky začínaly úvodem: „Četl jsem něco, co mi nedalo spát“, ale ten výraz z naši slovní zásoby prostě vymizel.
 
Zadejte tu historii vyhledavači, nabídne vám deset odkazů. ( „To není můj problém“ se zobrazí 1 360 000x). Naštěstí nemáme tradiční sněmovnu lordů. Barvitý kolorit toho, co jsme trefně pojmenovali politická scéna, zachraňuje situaci. Jak řekl Leno: „Politika je jen showbyznys -  pro ošklivé lidi.“ Realita, do které se každodenně probouzíme, je výživnější, než nejtvrdší bulvár. No Comment!




Najdete nás na Facebooku: Facebook




Koupelny ERBES - rekonstrukce koupelen
Rekonstrukce koupelen a bytových jader. Grafický návrh ZDARMA, kompletní servis, garantovaná kvalita a příznivé ceny! Nová koupelna za několik dní.



reklama